جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها
دسته بندی: روانشناسی

بدن فراموش نمی‌کند

بسل ون در کولک
7 دقیقه
بدن فراموش نمی‌کند
45
0
چگونه تروما را بشناسیم؟
درباره‌ی کتاب «بدن فراموش نمی‌کند»

معرفی کتاب

جنگ، از دست دادن عزیزان و بسیاری دیگر از بلایا و اتفاقات ناخوشایند سبب می‌شوند که روان انسان‌ها زخمی شود. کتاب حاضر، مواجهه با تروما و حمایت از افراد دچار تروما را بررسی می‌کند. تروما همان زخم‌هایی است که پس از حادثه ایجاد می‌شوند و احتیاج به التیام دارند. بسل‌ ون در کولک سی سال پیش مرکز تروما را تأسیس کرد و با کمک همکاران و دانشجویان خود هزاران نفر که دچار تروما بودند را در همان مرکز درمان کرد. در این کتاب نویسنده از تجربه‌ی افراد در مرکزش و پیشرفت‌های علمی درمان تروما سخن می‌گوید.

بخشی از کتاب بدن فراموش نمی کند

کتاب «بدن فراموش نمی‌کند» درباره‌ی چیست؟

نویسنده سعی می‌کند برای افرادیکه دچار تروما شده‌اند رویکردهای حمایتی و بهترین شیوه درمانی را بیان کند. در واقع هدف کتاب دعوت به بازبینی برای مواجهه با تروما است. همچنین کتاب، داستان‌های بسیاری را از بیماران دچار تروما و سیر درمان‌هایشان نقل می‌کند.

نویسنده در کتاب «بدن فراموش نمی‌کند» چه می‌گوید؟

بسل‌ ون در کولک در کتابش از پیشرفت‌های جدید علمی درباره تروما حرف می‌زند تا شرح دهد که تروما قدرت تغییر مغز و بدن را دارد و می‌تواند تجربه‌ی لذت، اعتماد، تعامل و خودکنترلی افراد را دگرگون کند. البته این تغییرات بر اساس ظرفیت افراد در سنین کودکی باشند یا بزرگسالی متفاوت است. هر کسی ممکن است دچار تروما شود یا با فرد آسیب‌دیده زندگی کند پس بهتر است از آن آگاهی داشته باشد تا راهی برای درمان بیاندیشد.

افتخارات کتاب بدن فراموش نمی کند

ویژگی کتاب

پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز
پرفروش‌ترین کتاب آمازون

آمار فروش کتاب

کتاب در سال 2014 منتشر شد و بیش از سه میلیون نسخه از آن فروخته شد. 

نظر افراد مشهور، مجله و نشریه‌ها درباره کتاب «بدن فراموش نمی‌کند»

«یک کتاب ضروری برای هر کسی که علاقه‌مند به درک و درمان تروما و آگاهی از دامنه‌ی تأثیر آن بر جامعه است.» الکساندر مک فارلین، مدیر مرکز مطالعات استرس تروماتیک
«مناطق جنگی ممکن است نزدیک‌تر از آن چیزی باشد که فکر می‌کنید و 25 درصد از شهروندان ایالات متحده که با اقوام الکلی بزرگ شده‌اند این را تأیید می‌کنند. بسل ‌ون در کولک روانپزشکی است که در کتاب بدن فراموش نمی‌کند استدلال می‌کند که ترومای شدید نیازمند رویکردهای متناسبی است که افراد را قادر می‌سازد تا رهایی عمیق از خشم و درماندگی را تجربه کنند. او در روایتی مملو از چندین دهه تحقیق و مطالعات موردی، سیر تکامل درمان‌ها را به شما نشان می‌دهد.» مجله‌ی نیچر
«آسیب روانی ممکن است به هر کسی وارد شود، نه فقط سربازان، پناهندگان یا قربانیان تجاوز... این کتاب مهم و مفید درد و رنج را معنا می‌کند و فرصتی برای شفا ارائه می‌دهد .» بوک لیست 

فهرست فصل‌های کتاب

پیشگفتار: مواجهه با تروما
بخش اول: واکاوی مجدد تروما
فصل اول: درس‌هایی از کهنه‌سربازان جنگ ویتنام
فصل دوم: تحول در فهم ذهن و مغز
فصل سوم: نگاهی به مغز
بخش دوم: مغز شما در زمان تروما این‌گونه است
فصل چهارم: فرار برای نجات جان
فصل پنجم: پیوندهای بدن و مغز
فصل ششم: ازدست‌دادن بدن، ازدست‌دادن خود
بخش سوم: ذهن کودکان
فصل هفتم: هم‌فکرشدن
فصل هشتم: به ‌دام ‌افتاده در روابط
فصل نهم: نقش عشق چیست؟
فصل دهم: ترومای رشدی
بخش چهارم: آثار به‌جای‌مانده از تروما
فصل یازدهم: پرده ‌برداشتن از اسرار
فصل دوازدهم: سنگینی تحمل‌ناپذیر به‌یادآوری
بخش پنجم: مسیرهای رسیدن به بهبود
فصل سیزدهم: رهایی از تروما
فصل چهاردهم: زبان
فصل پانزدهم: دست‌کشیدن از گذشته
فصل شانزدهم: توانایی مأواگزینی در بدن
فصل هفدهم: کنارهم‌گذاشتن تکه‌ها
فصل هجدهم: پرکردن حفره‌ها
فصل نوزدهم: سیم‌کشی مجدد مغز
فصل بیستم: یافتن صدای خود
سخن آخر: انتخاب‌های پیشِ‌رو

مضامین کتاب بدن فراموش نمی کند

ترجمه‌های این کتاب

بدن فراموش نمی‌کند، ترجمه اکبر درویشی، انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر درباره ترجمه

کتاب با عنوان دیگری که: «رهایی از بلازدگی: تروما، روان، مغز و بدن در تحول بلازدگی» نام دارد با ترجمه ابراهیم شایان، توسط انتشارات رود چاپ شده است.

اگر از این کتاب خوشتان آمد، این را هم پیشنهاد می‌کنیم

اگر از این کتاب خوشتان آمد؛ کتاب «مغز سرخوش» اثر دین برنت کمدین و عصب‌شناس انگلیسی هم برایتان جالب است. نویسنده در این کتاب از شادی حرف می‌‌زند و این‌که شادی در کجای مغز ما قرار دارد و منشأ آن کجاست. علت نیاز ما به شادی چیست و چرا تا این حد به آن نیاز داریم. کتاب درباره اینکه چه چیزی باعث می‌شود مغز ما از چیزهای خاصی خوشش بیاید اما چیزهای دیگری را دوست نداشته باشد نیز سخن می‌گوید.

اگر از این کتاب خوشتان آمد؛ احتمالا کتاب «وقتی بدن نه می‌گوید» اثر گبور مته پزشک و نویسنده‌ی مجارستانی-کانادایی نیز برایتان جالب باشد. نویسنده کتاب را بر اساس تحقیقات علمی، کارها و مشاهدات بالینی خود نوشته است. همچنین کتاب به پرسش‌های حیاتی مربوط به رابطه ذهن و بدن و نقش استرس در ایجاد بسیاری از بیماری‌ها می‌پردازد.
کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید نیز احتمالا نظر شما را جلب خواهد کرد.

Separator

یک جرعه از کتاب

کمک به قربانیان تروما برای یافتن کلماتی برای توصیف آنچه بر سرشان آمده بسیار سودمند است؛ اما معمولا کافی نیست شرح رویداد الزاما باعث نمی‌شود تا واکنش‌های خودکار فیزیکی و هورمونی بدن‌هایی دچار تغییر شود که گوش به زنگ بوده و هر لحظه آماده‌ی پذیرش تهاجم و تعرض‌اند. وقوع تغییر واقعی مستلزم آن است که بدن یاد بگیرد خطر رفع شده و باید در واقعیت اکنون زندگی کند.
گزارش تام نشان می‌داد، احتمالا بدترین علامت ترومای تام، بی‌حسی عاطفی او بود. او شدیدا می‌خواست به خانواده‌اش عشق بورزد؛ اما هرچه تلاش می‌کرد نمی‌توانست احساسات عمیقی به آن‌ها در خود برانگیزد. به لحاظ عاطفی خود را از همه دور می‌دید؛ گویی قلبش یخ‌زده بود و پشت دیواری شیشه‌ای زندگی می‌کرد. آن بی‌حسی خودش را نیز دربرگرفته بود. به جز عصبانیت‌های لحظه‌ای و شرم، به واقع نمی‌توانست چیز دیگری حس کند.
وقتی حواسمان خفیف شوند، دیگر قادر نیستیم حس سرزندگی کاملی داشته باشیم. ویلیام جیمز، پدر روان‌شناسی امریکا، در مقاله‌ای با عنوان «هیجان چیست؟» (۱۸۸۴) نمونه خیره‌کننده‌ای از «بی‌حسی ادراکی» را در زنی که با او گفت‌وگو کرده بود گزارش داد: زن به جیمز گفت: «هیچ درک انسانی‌ای ندارم... . اطرافم را همه آن چیزهایی فراگرفته که می‌توانند زندگی را شاد و خوشایند کنند، بااین‌حال توانایی لذت و احساس را ندارم... .هرکدام از حواسم، هرکدام از بخش‌های خودِ حقیقی‌ام، به‌گونه‌ای هستند که گویی از من جدایند و دیگر قادر نیستند احساسی در من به وجود بیاورند؛ به نظر می‌رسد این امکان‌ناپذیری به حفره‌ای وابسته است که جلوی سرم حس می‌کنم و دلیلش نبود حس در سرتاسر سطح بدنم است؛ چون انگار هیچ‌وقت واقعاً به اشیایی که لمس می‌کنم نمی‌رسم. همه‌‌ی این‌ها در جای خود مسئله‌ی کوچکی است، به‌ استثنای نتیجه‌ی تکان‌دهنده‌اش که همانا امکان‌ناپذیری هرگونه احساس و هر نوع لذت است، به‌رغم اینکه نیاز و تمایل به آن‌ها را در خود می‌بینم، و همین امر زندگی‌ام را به شکنجه‌ی درک‌نشدنی‌ای تبدیل کرده است.
این نوع واکنش به تروما پرسش مهمی را مطرح می‌کند: مبتلایان به تروما چطور می‌توانند ادغام تجربیات ادراکی را یاد بگیرند تا در نتیجه آن قادر باشند با جریان طبیعی احساسات زندگی کنند و در بدن‌هایشان حس امنیت و کمال داشته باشند؟
Separator

خلاصه کتاب

تمام افراد ممکن است یا خود دچار تروما  شوند یا شخصی را در اطرافیان بشناسند که تجربه‌ی تروما داشته است. آزار جنسی، خشونت‌های مکرر فیزیکی، سرباز جنگی، کتک‌خوردن در کودکی، وقایع طبیعی مانند زلزله، سیل و هزاران مورد دیگر افراد را دچار تروما و آسیب می‌کند. اگرچه انسان به این سادگی از پا نمی‌افتد و مدام برای حفظ خود تلاش می‌کند اما گاهی این اتفاقات آنچنان سخت و طاقت‌فرسا می‌شوند که روان انسان را آزرده کرده و افراد دچار خمودگی می‌شوند. بسل‌ ون در کولک در «بدن فراموش نمی‌کند» درمان‌های جدیدی مانند نوروفیدبک و مدیتیشن  تا ورزش و یوگا را برای خلاص شدن از آسیب‌های تروما بیان می‌کند. همچنین شرح می‌دهد که روابط افراد از طرفی تا چه حد می‌تواند التیام‌بخش و از طرف دیگر تا چه حد می‌تواند آسیب‌زا باشد. کولک امید تازه‌ای برای بازیابی زندگی پس از تروما در افراد نشان می‌دهد. او با مثال‌های بسیاری از سربازان جنگ و کودکان مورد آزار و اذیت جنسی سعی می‌کند مسیرهای جدیدی را از طریق فعالیت‌های مفید در مغز ایجاد کند. او می‌گوید: فعالیت‌هایی نظیر ورزش و یوگا نوروپلاستیسیته طبیعی مغز را فعال می‌کنند که برای بهبودی تروما کمک‌کننده است. بنابراین با این روش‌ها و دیگر ابزارهای حمایتی می‌توان بر زندگی مسلط شد و بر تروما غلبه کرد. نویسنده عقیده دارد: تروما به سازمان‌دهی مجدد و اساسی نحوه‌ی مدیریت ادراکات در ذهن و مغز منجر می‌شود. تروما هم نحوه‌ی تفکر، هم خود ظرفیت تفکر ما را می‌تواند تغییر می‌دهد.
Separator

درباره نویسنده

بسل ون در کولک
بسل ون در کولک
دیگر کتاب‌های نویسنده
بسل‌ ون در کولک روانپزشک، نویسنده، محقق و مربی آمریکایی سال 1943 در بوستون آمریکا به دنیا آمد. او در دهه‌ی1970 تحقیقاتش درباره‌ی استرس پس از سانحه را آغاز کرد. ون در کولک به عنوان رئیس پیشین در انجمن بین المللی مطالعات استرس آسیب‌زا و مدیر سابق شبکه ملی فشار روانی کودک فعالیت می‌کرد. او همچنین استاد روانپزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون و رئیس بنیاد تحقیقات تروما در بروکلاین، ماساچوست است.
کتاب‌های کولک عبارتند از: اختلال استرس پس از سانحه (1984)، آسیب روانی (1987)، استرس آسیب‌زا (1996، با حضور الکساندر سی. مک فارلین و لارس ویزوت) و بدن فراموش نمی‌کند (2014) 
Separator

سوالات متداول

زیرا کتاب می‌خواهد همه افراد، تروما را به‌خوبی درک کنند و راهی برای درمان آن بیابند که مفید باشد. با شناخت تروما و درمان آن، افراد می‌توانند زندگی بهتر و با کیفیت‌تری داشته باشند.
افرادی که در زندگی تجربه تروما داشته یا یکی از نزدیکانشان دچار تروما شده است، همچنین علاقه‌مندان حوزه‌ی خودیاری
Separator

کتاب‌های مشابه

Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.