جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها
دسته بندی: روانشناسی

زیستن در روزگار سخت

پما چودرون
6 دقیقه
زیستن در روزگار سخت
14
0
مهربانی عاشقانه به خود
درباره‌ی کتاب «زیستن در روزگار سخت»

معرفی کتاب

کتاب «زیستن در روزگار سخت» نوشته‌ی پما چودرون برای نخستین بار سال 1996 چاپ و منتشر شد. کتاب در زمینه‌ی خودیاری و رشد فکری است. چودرون کتاب را در 22 فصل، بر پایه‌ی زندگی شخصی و تجربیاتش نوشته است. محور اصلی «زیستن در روزگار سخت» غلبه بر مشکلات زندگی، رشد شخصیتی و حس معنویت بر اساس آموزه‌های بودا است. کتاب کمک می‌کند تا افراد بهتر از روزهای سخت و دشوار عبور کنند. هر کسی با استفاده از تمرین‌های کتاب می‌تواند به دنیای درونی خود قدم بگذارد و کشمکش‌های وجودی خود را شناسایی کند.

پابلیشرز ویکلی: «کتاب چودرون مملو از توصیه‌های مفیدی است در مورد اینکه چگونه بودیسم به دیگران کمک می‌کند با واقعیت‌های تلخ زندگی مدرن از جمله ترس، ناامیدی، خشم و احساس این‌که بر زندگی کنترلی نداریم کنار بیایند... چودرون نشان می‌دهد که دیدگاه بودایی چقدر می‌تواند در نظم بخشیدن به زندگی‌های بی‌نظم مؤثر باشد.» 

آموزه های کتاب زیستن در روزگار سخت

کتاب «زیستن در روزگار سخت» درباره‌ی چیست؟

زمانی که به طور مداوم در زندگی روزانه ترس، اضطراب و درد بر ما غلبه می‌کند، چه کارهایی انجام می‌دهیم؟ آیا می‌توانیم کشمکش‌ها را شناسایی کنیم؟ پما چوردون می‌گوید: پاسخ شما ممکن است دقیقا برعکس آن چیزی باشد که انتظار دارید! شاید صمیمی شدن با این موقعیت‌ها قلب شما را طوری بگشاید که هرگز تصورش را نمی‌کردید. 

نویسنده در کتاب «زیستن در روزگار سخت» چه می‌گوید؟

پما چودرون در این کتاب مانند آموزگاری معنوی برای مخاطبش از دوره‌های چالش برانگیز زندگی و غلبه بر ترس‌های افراد می‌گوید. او نشان می‌دهد که چگونه می‌توان نسبت به خود محبت‌آمیز رفتار کرد و نگرشی دلسوزانه نسبت به خود و دیگران داشت تا بتوان از زندگی لذت برد.

نقل قول کتاب زیستن در روزگار سخت

ترجمه‌های این کتاب

زیستن در روزگار سخت، ترجمه حسین میرشکرایی، انتشارات مثلث

اطلاعات بیشتر درباره ترجمه  این کتاب

زیستن در روزگار سخت با ترجمه دیگری با نام وقتی همه چیز از هم می‌پاشد و وقتی همه چیز به هم می‌ریزد نیز منتشر شده است.
 وقتی همه چیز از هم می‌پاشد، حسام شیخ حسنی، انتشارات میلکان 
وقتی همه چیز از هم می‌پاشد، مرجان میری لواسانی، انتشارات افکار
وقتی همه چیز به هم می‌ریزد، شادی زند، انتشارات عطایی

بخشی از کتاب زیستن در روزگار سخت

اگر از این کتاب خوشتان آمد، این را هم پیشنهاد می‌کنیم

کتاب انعطاف‌پذیری هیجانی، نوشته‌ی سوزان دیوید
کتاب راهنمای سفر درونی، نوشته‌ی دکتر جیمز هالیس
کتاب می‌خواهم بمیرم ولی هوس دوکبوکی کرده‌ام، نوشته‌ی بک سهی

مروری بر آنچه خواندیم

کتاب «زیستن در روزگار سخت» نوشته‌ی پما چودرون در زمینه‌ی خودیاری و رشد فکری، برای نخستین بار سال1996چاپ و منتشر شد.
پما چودرون در کتاب مانند آموزگاری معنوی برای مخاطبانش از دوره‌های چالش برانگیز زندگی و غلبه بر ترس‌های افراد و صمیمیت با چالش‌ها می‌گوید. 
او نشان می‌دهد که این ما هستیم که با نگرش دوباره به خودمان می‌توانیم شفا و تسکین را برای خودمان بسازیم.
چودرون با اقتباس از آموزه‌های خرد سنتی بودایی ابزارهایی را برای تبدیل رنج به شادی و راحتی ارائه می‌دهد.
در کتاب «زیستن در روزگار سخت» می‌آموزیم که ترس‌ها را در آغوش بگیریم.

Separator

یک جرعه از کتاب

وقتی اوضاع از هم می‌پاشد و در لبه‌ی چیزی که نمی‌دانیم قرار می‌گیریم، آزمون ما این است که روی همان لبه بایستیم و خودمان را سفت نکنیم. هدف سفر معنوی بهشت و در نهایت رسیدن به مکانی رؤیایی نیست. در واقع همین طرز فکر است که ما را بیچاره می‌کند. اولین حقیقت شریف بودا به این اشاره دارد که رنج برای تمامی انسان‌ها اجتناب‌ناپذیر است، مادامی که باور داشته باشیم چیزها باقی می‌مانند و متلاشی نمی‌شوند و برای آنکه عطشمان به امنیت را رفع کنیم می‌توانیم از آن‌ها کمک بگیریم. از این منظر، تنها موقعی که واقعا می‌دانیم چه اتفاقی در حال افتادن است زمانی است که فرش از زیر پایمان کشیده می‌شود و نمی‌توانیم جایی برای فرود آمدن پیدا کنیم. ما از این موقعیت‌ها استفاده می‌کنیم تا خود را یا بیدار کنیم یا به خواب بزنیم. همین لحظه...در همین زمان معلقی... نقطه‌ی آغاز این است که مراقب آن‌هایی باشیم که به مراقبت ما نیاز دارند و نیکی درونمان را کشف کنیم.
هر روز می‌توانیم به خشونت در جهان فکر کنیم. در سراسر جهان، همه مدام دشمن را هدف حمله قرار می‌دهند و مدام درد تشدید می شود. هر روز می‌توانیم در این‌باره بیاندیشیم و از خود بپرسیم: آیا می‌خواهم به خشونت موجود در جهان بیافزایم؟ هر روز، در هر لحظه‌ای که اوضواع وخیم می‌شود، می‌توانیم از خودمان بپرسیم: آیا می‌خواهم صلح را تمرین کنم یا جنگ را؟
هر روز می‌توانیم به خشونت در جهان فکر کنیم. در سراسر جهان، همه مدام دشمن را هدف حمله قرار می‌دهند و مدام درد تشدید می شود. هر روز می‌توانیم در این‌باره بیاندیشیم و از خود بپرسیم: آیا می‌خواهم به خشونت موجود در جهان بیافزایم؟ هر روز، در هر لحظه‌ای که اوضواع وخیم می‌شود، می‌توانیم از خودمان بپرسیم: آیا می‌خواهم صلح را تمرین کنم یا جنگ را؟
وقتی به مراقبه می‌نشینیم، اوضاع همیشه این‌قدر‌ها هم ایدئال نیست. معمولاً وقتی متوجه می‌شویم که درحال فکر کردنیم، حتی اگر کسری از ثانیه در یک ساعت مراقبه باشد، سرزنش یا تمجید ما را با خود به همراه دارد که آن فکر خوب است یا بد.
امن‌ترین جایی که بهتر از همه می‌تواند این را در ما پرورش دهد و آغازی باشد برای این‌گونه عمل کردن، همان مراقبه‌ی معمول است. روی بالشتک (هنگام مراقبه)، کم‌کم دستمان می‌آید که فرار نکردن و تن ندادن (به خوشی موقت) چگونه است و اینکه اجازه بدهیم انرژی همان جا بماند چه حسی دارد. برای همین خیلی خوب است که هر روز مراقبه کنیم و با آرزوها و ترس‌هایمان دوباره و دوباره رفیق شویم. این کار این بذر را در ما می‌کارد که در میانه‌ی هرج و مرج‌های روزانه بیدارتر باشیم. این بیداری تدریجی است و به مرور بیشتر می‌شود، اما اتفاقی که می‌افتد در حقیقت همین است. ما به مراقبه نمی‌نشینیم تا مراقبه کننده‌های خوبی شویم، به مراقبه می‌نشینیم تا در زندگی‌مان بیدارتر شویم.
Separator

خلاصه کتاب

چودرون در اولین فصل کتاب، ترس در مسائل زندگی را واکنشی طبیعی به نزدیک شدن حقیقت می‌داند. همه ما در زندگی ترس را تجربه می‌کنیم؛ اما تفاوت در نحوه‌ی مواجهه با ترس‌ها متفاوت است. مراقبه باطنی، تمرین ذهن آگاهی قدم اول در راه آگاهی بر افکار و کارهای روزانه است. همچنین تمرینات ذن و آموزه‌هایی درباره شناخت پوچی محرکی برای کاوش بیشتر و راهی برای حل کردن مشکلات و دشواری‌های زندگی و غلبه بر ترس است. اما از همه مهم‌تر پذیرفتن یا در آغوش کشیدن ترس است.
نویسنده در این فصل معتقد است وقتی اوضاع خوب نیست و همه چیز از هم پاشیده است و ما فقدانی را تجربه می‌کنیم، نوعی آزمایش و نوعی شفا در وجودمان در کنار هم قرار می‌گیرد. این ما هستیم که با نگرش دوباره به خودمان می‌توانیم شفا و تسکین را برای خودمان بسازیم.
در حالیکه همه ما آدم‌ها رنج و سختی را خبری بد و ناخوشایند در زندگی خود می‌دانیم اما چودرون در این بخش می‌گوید برای کسانیکه دنبال حقیقت هستند رنج و سختی بهترین آموزگار می‌شود. زیرا آنها به جای اینکه از پا بیفتند و گوشه‌نشین شوند، می‌توانند با شناخت مشکلات، راه غلبه بر آن را بیاموزند.
در این قسمت متوجه می‌شویم که؛ صمیمیت با خود از مواردی است که نمی‌گذارد از واقعیت فرار کنیم. 
تمرین‌های ‌‌مراقبه در هر زمانی کمک می‌کند که شما به درک بهتری نسبت به خودتان و دیگران دست پیدا کنید و به ‌مرور مراحل خودشناسی را طی کنید و پیچیدگی‌های درونی خود را روشن سازید.
وقتی با مدیتیشن و خودشفقتی در کتاب آشنا می‌شوید، می‌توانید راهی برای لذت بردن بیابید و آسیب کمتری ببینید. آموزه‌های بودا نظم را به زندگی بی‌نظم ما وارد می‌کند. سفری معنوی که می‌تواند شما را با ناشناخته‌ها و ترس‌های خودتان روبرو کند تا دیگر آسیب نبینید.
Separator

درباره نویسنده

پما چودرون راهب بودایی؛ با نام اصلی دیردر بلومفیلد-براون سال 1936 در شهر نیویورک آمریکا در خانواده‌ای کاتولیک به دنیا آمد. دوران کودکی او در مزرعه‌ای که در نیوجرسی قرار داشت، به همراه یک خواهر و برادر بزرگتر گذشت. چودرون برای تحصیلات کارشناسی در رشته ادبیات انگلیسی به کالج سارا لارنس رفت، سپس کارشناسی ارشد در آموزش ابتدایی را از دانشگاه کالیفرنیا برکلی دریافت کرد. پما چودرون سفرهای زیادی به لندن داشت که در همان زمان به مطالعه با لاما چیم رینپوچه پرداخت و هنگامی که به آمریکا ‌رفت با تروگنپا رینپوچه در سانفرانسیسکو به تحصیل مشغول شد. چودرون سال 1974 تحت‌نظر رانگونگ ریگپه‌دورجه و گذراندن دوره‌های مختلف یک راهب بودایی شد. او نخستین راهب آمریکایی‌ای است که توانست به بودیسم تانتری مسلط شود. اما در سال 1994 به «سندرم خستگی مزمن» مبتلا شد ولی کم‌کم توانست سلامتی‌اش را به دست آورد. در همین دوره، آشنایی او با زیگار کنگترول رینپوچه سبب شد تا او را به‌عنوان معلم خود انتخاب کند و در  همان سال  دومین کتابش با عنوان «از همان جایی که هستی شروع کن» را نوشت. در سال 2016 او برنده جایزه جهانی   Bikkhuni  از انجمن بودایی چینی شد. او همچنین معلم اصلی معبد گامپو ابی در نوا اسکوشیای کانادا است و تاکنون هم کتاب‌های پرفروش زیادی نوشته است که از آنها می‌توان کتاب «با تردید و تغییر زیبا زندگی کنید» را نام برد.
Separator

سوالات متداول

نثر ساده و روان کتاب به شما می‌آموزد که چگونه ترس‌های خود را بپذیرید و با آن‌ها مقابله کنید. نویسنده با اقتباس از آموزه‌های بودایی مخاطبانش را تشویق می‌کند تا از ترس‌ها و تردیدهای خود فرار نکنند. او با توجه به ترس‌ها و مشکلات افراد ابزارهایی را برای تبدیل رنج به شادی و راحتی همیشگی معرفی می‌کند.
افراد علاقه‌مند به حوزه‌ی خودیاری و افرادی که مراحل رشد فردی را دوست دارند و علاقه‌مندان به بودیسم
Separator

کتاب‌های مشابه

Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.