جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها
دسته بندی: روانشناسی

باشگاه پنج صبحی‌ها

رابین شارما
7 دقیقه
باشگاه پنج صبحی‌ها
20
0
سحرخیز باش تا کامروا شوی
درباره‌ی کتاب «باشگاه پنج صبحی‌ها»

معرفی کتاب

کتاب «باشگاه پنج‌صبحی‌ها» با عنوان اصلی «The Five AM Club» نوشته رابین شارما  در سال 2018 روی پیشخان کتابفروشی‌ها نشست و خیلی زود به پرفروش‌ترین کتاب تبدیل شد. شارما در این کتاب می‌گوید کلید اصلی دست یافتن به موفقیت و خوشبختی این است که سحرخیز باشید و از اول صبح خود برای تمرکز بر رشد فردی و بهبود شخصیتتان استفاده کنید. کتاب به چهار قسمت تقسیم شده که هر کدام جنبه‌ی خاصی از رشد فردی و موفقیت را بررسی می‌کنند. شارما در طول کتاب توصیه‌هایی عملی و مثال‌هایی واقعی از افراد موفقی که مقررات باشگاه پنج‌صبحی‌ها را اجرا کرده‌اند و زندگی‌شان متحول شده، در میان می‌گذارد. 

مخاطب کتاب باشگاه پنج صبحی ها

ویژگی «باشگاه پنج‌صبحی‌ها» نسبت به دیگر آثار انگیزشی

برعکس بسیاری از کتاب‌های انگیزشی و خودیاری، «باشگاه پنج‌صبحی‌ها» توصیه‌هایش را لابلای روایت‌های داستانی قرار می‌دهد و از شخصیت‌هایی می‌گوید که دچار تحول فردی شده‌اند، چون قوانین باشگاه پنج‌صبحی‌ها را در زندگی‌شان پیاده کرده‌اند. رویکرد نویسنده برای بیان مقصودش، کتاب را گیرا و جذاب کرده است. 

نویسنده در «باشگاه پنج‌صبحی‌ها» چه می‌گوید؟

نویسنده در «باشگاه پنج‌صبحی‌ها» نشان می‌دهد اجرای برنامه‌ی تحول‌آفرین صبحگاهی می‌تواند نتایج شگفت‌آوری به بار بیاورد. شارما با بیان داستان‌های جالب یک کارآفرین، یک هنرمند و مرشد میلیونر عجیب و غریبشان، توضیح می‌دهد که می‌توانید از اولین ساعت روزتان طوری استفاده کنید که باعث رشد فردی‌تان شوید و زندگی‌تان را از این رو به آن رو کنید. 

پیام اصلی کتاب باشگاه پنج صبحی ها

پیام اصلی «باشگاه پنج‌صبحی‌ها» چیست؟ 

این کتاب در قالب حکایت اخلاقی نوشته شده، اما پیام اصلی‌اش توصیه‌ی شارما است که می‌گوید ساعت 5 صبح بیدار شوید و از قانون 20/20/20 پیروی کنید. به این معنی که اولین ساعت روز را 20 دقیقه ورزش کنید، 20 دقیقه فکر و مراقبه کنید و 20 دقیقه هم بیاموزید. 

آیا این کتاب ارزش خواندن دارد؟

این کتاب توصیه‌هایی عملی به خواننده می‌کند تا او بتواند از صبح‌هایش به نحو احسن استفاده کند و کارآیی‌اش را بالا ببرد. نویسنده با بیان ماجراهای شخصی، تحقیقات علمی و داستان‌های خیالی، ایده‌هایش را به گونه‌ای گیرا و جهان‌شمول در اختیار خواننده می‌گذارد و به این ترتیب محتوای کتاب را از کسالت‌باری دور می‌کند. 

انتشار و عملکرد «باشگاه پنج‌صبحی‌ها»

«باشگاه پنج‌صبحی‌ها» بلافاصله بعد از انتشار به فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌ها راه یافت و خوانندگان و ریویونویس‌ها از انتشارش استقبال کردند. منتقدان این کتاب را برای لحن انگیزشی، ساختار روان و توصیه‌های عملی نویسنده ستوده‌اند. از نظر آن‌ها رویکرد نویسنده برای بهبود سطح زندگی، ساده و قابل اجرا است. 

ترجمه‌های این کتاب 

ترجمه رضا اسکندری آذر، نشر نون
ترجمه محمدامین جندقیان بیگدلی، انتشارات آلاچیق
ترجمه مهدی قراچه داغی، انتشارات نسل نواندیش
ترجمه حسن نامجو، انتشارات سما
ترجمه محمد گلی، انتشارات نارنگی
ترجمه مهدیه شعبانی فقفوری، انتشارات مات
ترجمه غلامحسین علی مازندرانی، انتشارات آرایان
ترجمه زهرا محمدی، انتشارات آرایان
ترجمه منصوره شریعت مدار، انتشارات اشراقی
ترجمه شاهین هرندی، انتشارات ندای معاصر (زرین کلک)
ترجمه پروین عینی، انتشارات آرشیو روز
ترجمه مطهره ابراهیم زاده، انتشارات نگاه آشنا
ترجمه محمد باقری، انتشارات اندیشه ارشد
ترجمه باران جمشیدی، انتشارات راز معاصر
ترجمه محمدرضا کمالی، انتشارات شاهدخت پاییز
ترجمه روزبه ملک زاده و شمس‌الدین باپیری، انتشارات پردیس آباریس
ترجمه زهرا یعقوبیان، انتشارات اردیبهشت

بخشی از کتاب باشگاه پنج صبحی ها

دیگر آثار این نویسنده

وقتی بمیری چه کسی گریه خواهد کرد؟، ترجمه لیلا حائری، انتشارات تألیف
رهبری از دیدگاه راهبری که فراری‌اش را فروخت، ترجمه فرناز تیمورازف، انتشارات پندار تابان
قدیس، رئیس و موج‌سوار، ترجمه صدرا صمدی دزفولی، نشر مون
فوق‌العاده باش، ترجمه فرهنگ جعفری فشارکی، انتشارات نسل نواندیش
خرد راهبری خود و دیگران، ترجمه عاطفه سلطانی‌فر و علی صاحبی، انتشارات ذهن آویز
رهبر بدون سِمت، ترجمه فاطمه جنتی، انتشارات اندیشه احسان

اگر از این کتاب خوشتان آمد، این را هم پیشنهاد می‌کنیم

معجزه سحرخیزی، نوشته هال الرود، ترجمه روزبه ملک‌زاده، انتشارات پردیس آباریس
قدرت عادت، نوشته چارلز داهیگ، ترجمه پروین بیات، انتشارات هورمزد
بزن قدش؛ این یه قانونه، نوشته مل رابینز، ترجمه علی ابوالحسنی، نشر مون
کتاب عادت‌های اتمی، نوشته جیمز کلیر

مروری بر آنچه خواندیم

«باشگاه پنج‌صبحی‌ها» نوشته رابین شارما در سال 2018 منتشر شد. 
شارما در این کتاب می‌گوید کلید اصلی دست یافتن به موفقیت و خوشبختی این است که سحرخیز باشید و از اول صبح خود برای تمرکز بر رشد فردی و بهبود شخصیتتان استفاده کنید.
«باشگاه پنج‌صبحی‌ها» توصیه‌هایش را لابلای روایت‌های داستانی قرار می‌دهد و از شخصیت‌هایی می‌گوید که دچار تحول فردی شده‌اند، چون قوانین باشگاه پنج‌صبحی‌ها را در زندگی‌شان پیاده کرده‌اند.
نویسنده توضیح می‌دهد که می‌توانید از اولین ساعت روزتان طوری استفاده کنید که باعث رشد فردی‌تان شوید و زندگی‌تان را از این رو به آن رو کنید.
ساعت 5 صبح بیدار شوید و از قانون 20/20/20 پیروی کنید. به این معنی که اولین ساعت روز را 20 دقیقه ورزش کنید، 20 دقیقه فکر و مراقبه کنید و 20 دقیقه هم بیاموزید. 
«باشگاه پنج‌صبحی‌ها» بلافاصله بعد از انتشار به فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌ها راه یافت و خوانندگان و ریویونویس‌ها از انتشارش استقبال کردند.

Separator

یک جرعه از کتاب

بدانید که در این لحظه هیچ‌چیز زندگی‌تان ایرادی ندارد، حتی اگر در ظاهر این‌طور به نظر می‌آید که همه چیز دارد از هم می‌پاشد. اگر حس می‌کنید زندگی‌تان به گند کشیده شده، دلیلش فقط این است که ترس‌هایتان از ایمانتان قوی‌تر است. شما می‌توانید با تمرین میزان صدای ترسیده‌ی درونتان را کم کنید و صدای بُعد فاتح وجودتان را بالا ببرید. حقیقت این است که تمام چالش‌هایی را که در زندگی تجربه کرده‌اید، تمام آدم‌های مسمومی که با آن‌ها رودررو شده‌اید و تمام آزمایش‌هایی که پشت سر گذاشته‌اید برای آماده‌سازی و تبدیل کردن شما به شخصیت حال حاضرتان بوده. شما برای فعال کردن گنج درون و استعدادها و قدرت‌هایی که در حال بیدار شدن در وجودتان هستند به آن درس‌ها نیاز داشتید. هیچ چیز تصادفی نیست. هیچ چیز به هدر نرفته. شما دقیقاً در همان نقطه‌ای قرار دارید که برای رسیدن به متعالی‌ترین خواسته‌هایتان باید در آن باشید.
کلید اصلی خوشبختی و آرامش درونی این است که بدانید تمام تلاشتان را برای رسیدن به نتایج دلخواهتان انجام دادید و با اشتیاق تمام از جسارتتان مایه گذاشته‌اید تا به بهترین نسخه‌ی خودتان تبدیل بشوید. مایلز دیویس، اسطوره‌ی موزیک جاز، خودش را سبعانه تحت فشار قرار داد و از مرزهای عادی حیطه‌ی حرفه‌ای‌اش گذشت تا قابلیت‌ عالی خودش را از وجودش بیرون بکشد. میکل آنژ از لحاظ ذهنی، عاطفی، جسمی و روحی از خودش مایه گذاشت تا بتواند شاهکارهایش را خلق کند. رزا پارکس، یک خیاط ساده با شهامتی مثال‌زدنی، زمانی که به دلیل ندادن صندلی‌اش در اتوبوسی که تفکیک نژادی شده بود، توسط پلیس بازداشت و تحقیر شد، تمام تحقیرها را تحمل کرد تا جرقه‌ی جنبش حقوق مدنی را ایجاد کند.
در این دوره و زمانه که همه چیز به صورت تصاعدی در حال تغییره، عوامل حواسپرتی زیاد هستند و برنامه‌ی زندگی همه پر و شلوغ است، بیدار شدن در ساعت 5 صبح و اجرای برنامه صبحگاهی که سخنران بهم یاد داد، پادزهری بود برای اینکه دیگر در حد متوسط نباشم. دیگر نیاز نبود صبح‌ها عجله کنم. تصورش را بکنید که همین یک فاکتور چه تأثیر مثبتی روی روز شما می‌گذارد. اینکه صبحتان را در آرامشی که فقط در اول صبح پیدا می‌شود آغاز کنید. اینکه روزتان را با حسی قوی، متمرکز و آزاد شروع کنید. متوجه شدم که با گذشتن ساعات روز، ذهنم به شکل قابل توجهی متمرکزتر شده.
Separator

خلاصه کتاب

کارآفرین معرفی می‌شود. او زنی است که بعد از به وجود آمدن مشکلاتی در شرکتش حالا در فکر خودکشی است. ولی تصمیم می‌گیرد یک بار دیگر تلاش کند و به یک سمینار برود. 
سمینار الهامبخش را دنبال می‌کند که اسپلبایندر سخنران است. او کسی است که به افراد انگیزه می‌دهد و کمکشان می‌کند استعدادهایشان را بشناسند. 
اسپلبایندر ناگهان روی صحنه غش می‌کند و مردی بی‌خانمان بی‌مقدمه با کارآفرین و هنرمند صحبت می‌کند. 
هر سه آن‌ها به صدای ضبط شده‌ی اسپلبایندر گوش می‌دهند که مرد بی‌خانمان مرموز پندهایی درباره ارتقای زندگی و فراتر رفتن از ماده‌گرایی به آن می‌دهد که با تجربه‌های غیرقابل پیش‌بینی به دست می‌آید. 
مرد بی‌خانمان، کارآفرین و هنرمند را به خانه‌اش دعوت می‌کند. قانون پنج صبح را به آن‌ها یاد می‌دهد؛ این قانون کمکشان می‌کند کارآیی‌شان را در زندگی حرفه‌ای بالا ببرند. 
سفر به موریس را دنبال می‌کند که آقای رایلی (که تا پیش از این او را مرد بی‌خانمان می‌شناختیم) منتظر است دو همسفرش به او بپیوندند. در راه ویلا، به آن‌ها لوحه‌هایی می‌دهد که رویشان عبارت‌هایی حک شده و آن‌ها را برای اقامت در موریس آماده می‌کند. این عبارت‌ها مقررات شناخته می‌شود و طبق آن‌ها فرد باید برای روز آینده یک ساعت وقت بگذارد و آماده شود، از بهانه‌جویی اجتناب کند، تغییرات را بپذیرد، کارهایی را انجام بدهد که دیگران مایل به انجامش نیستند و سرسخت باشد. 
این فصل روی مکالمه کارآفرین و هنرمند با اسپلبایندر در ساحل دارند. معلوم می‌شود اسپلبایندر مشاور آقای رایلی است و او هم درباره رها کردن مسائل مادی و استراحت کردن کافی برای تقویت بهره‌وری صحبت می‌کند. 
این فصل روی صحبت‌های آقای رایلی تمرکز دارد که از اهمیت سحرخیزی می‌گوید. 
در این فصل آقای رایلی فرمول سه گام تا موفقیت را معرفی می‌کند و درباره اهمیت پشتکار، دقت و مداومت حرف می‌زند. 
توضیحاتی درباره یادگیری مدلی به نام «چهار قطب تاریخ‌سازان» دارد. 
در این فصل بخش آرامش‌بخش‌تری را می‌بینیم، چون سه همسفر به پیک‌نیک می‌روند و بعد از آن خودشان را مهمان یک شام گران می‌کنند.
این فصل مدل ایجاد عادت را مرور می‌کند و می‌گوید در چهار مرحله ساده و در عین حال حیاتی می‌توان تا آخر عمر به یک عادت پایبند باشید. 
سه همسفر به رم می‌روند. آقای رایلی درباره فرمول 20/20/20 صحبت می‌کند که شامل حرکت، تفکر و رشد طی یک ساعت اول بیدار شدن در صبح می‌شود. 
اسپلبایندر دوباره بازمی‌گردد و از اهمیت کیفیت خواب برای کارآفرین و هنرمند می‌گوید.
درباره مدل یادگیری «ده تاکتیک نابغه‌ی ابدی» بیشتر صحبت می‌کند. این مدل تقویت‌کننده فرمول 20/20/20 است. 
آقای رایلی می‌گوید سختکوشی برای دست یافتن به هدف و مقصود، آخرین فرمول رسیدن به موفقیت نیست.

تمام درس‌ها و آموزه‌های کتاب مرور می‌شود و بر اهمیت بخشش و گذشت تأکید می‌شود.

Separator

درباره نویسنده

رابین شارما، نویسنده، کارشناس رهبری و سخنران انگیزشی کانادایی است. شارما را بیشتر برای کتاب‌هایش که در سراسر جهان پرفروش‌اند، می‌شناسیم؛ «راهبی که فِراری‌اش را فروخت» به بیش از هفتاد زبان ترجمه شده است. کتاب‌های دیگر او شامل «رهبری بدون سِمت» و «وقتی بمیری چه کسی گریه خواهد کرد؟» می‌شود.
Separator

سوالات متداول

رابین شارما کارشناس بنام رهبری و سخنران انگیزشی، دانش و تجربیات گسترده‌اش در زمینه‌ی رشد فردی‌ و موفقیت را در این کتاب در اختیار خواننده می‌گذارد و «باشگاه پنج‌صبحی‌ها» را منبعی ارزشمند برای کسانی کرده که می‌خواهند سطح زندگی‌شان را ارتقا بدهند.
• کسانی که فکر می‌کنند باید روزشان را در اختیار بگیرند.
• کسانی که می‌خواهند قله‌های زندگی را فتح کنند.
• هر کسی که می‌خواهد برنامه‌ی صبحگاهی پرانرژی و مثبتی داشته باشد.
Separator

کتاب‌های مشابه

Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.