جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها
21
0
درباره‌ی کتاب «تفکر سریع و آهسته»

معرفی کتاب

کتاب تأمل‌برانگیز و تأثیرگذار «تفکر سریع و آهسته» نوشته‌ی دنیل کانمن، روانشناس برنده‌ی جایزه‌ی نوبل اقتصاد است که در 2011 منتشر شد. این اثر تحول‌برانگیز پیچیدگی‌های فرایند شناختی انسان را کشف می‌کند و درک خواننده از تصمیم‌گیری و تفکر عقلانی را به چالش می‌کشد. کتاب دو سیستم فکری را معرفی می‌کند که راهنمای فرایندهای شناختی‌مان هستند: سیستم 1 که شهودی، سریع و احساسی است و سیستم 2 که تحلیلی، مفصل و پرزحمت است. کانمن می‌گوید وجود و کار هر دوی این سیستم‌ها مهم و اساسی است، اما سیستم 1 اغلب اوقات ما را به سمت قضاوت‌های جانبدارانه براساس سوگیری یا میان‌برهای ذهنی می‌کشاند. 
در «تفکر سریع و آهسته» انگیزه‌ها یا محرک‌های منطقی و غیرعقلانی مرتبط با هر نوع فرآیند تفکر و نحوه‌ی تکمیل یکدیگر مشخص می‌شوند. کانمن در این کتاب چند دهه تحقیقات خود و همکارش، آموس تورسکی، را خلاصه می‌کند تا نشان دهد مردم به قضاوت‌های انسانی بیش از حد اطمینان دارند. او مفاهیمی مانند تئوری چشم‌انداز و اثر قالب‌‌بندی را می‌کاود و برای بهبودبخشی به توانایی‌های تصمیم‌گیری اهمیت شناخت این سوگیری‌ها را پررنگ می‌کند. 
خواننده با مطالعه‌ی این کتاب تشویق می‌شود فرایندهای فکری‌اش را با دیدی انتقادی ارزیابی کند و رویکردی تحلیلی‌تر نسبت به تصمیم‌گیری‌هایش داشته باشد. دیدگاه‌هایی که کانمن در این کتاب به بحث می‌گذارد، به شدت روی روانشناسی، علم اقتصاد و باقی حوزه‌ها تأثیر گذاشته‌اند.

ویژگی «تفکر سریع و آهسته» نسبت به دیگر آثار خودیاری

برخلاف بسیاری از کتاب‌ها که بر ارائه‌ی نظریات تمرکز دارند، «تفکر سریع و آهسته» بر کاربردهای عملی درک سوگیرهای شناختی و متعصبانه تأکید می‌کند. کانمن خوانندگان را تشویق می‌کند دیدگاه‌های کتاب را در زندگی روزمره‌شان و فرایندهای تصمیم‌گیری‌شان پیاده کنند. 

«تفکر سریع و آهسته» روایت شخصی نویسنده است؟

نه. کانمن این کتاب را براساس تحقیقات گسترده‌اش در روانشناسی شناختی و فرایند تصمیم‌گیری نوشت. هرچند کتاب شامل چند ماجرا و تجربه‌ی شخصی می‌شود که مفاهیم مورد بحث او را به تصویر می‌کشند. کانمن از سال‌ها تجربه‌ی همکاری با شریکش، آموس تورسکی، و فعالیت تحول‌آفرینشان در زمینه‌ی سوگیری‌های شناختی و رهیافت‌های آنی کمک می‌گیرد تا مفاهیم موردنظرش را برای خواننده بگوید. 

آموزه های کتاب تفکر سریع و آهسته

نویسنده در «تفکر سریع و آهسته» چه می‌گوید؟

هدف کانمن از نوشتن این کتاب آموختن ده‌ها رهیافت آنی و سوگیری شناختی است که بر داوری‌ها و تصمیم‌های ما تأثیر می‌گذارند. او با معرفی سیستم 1 (سریع، شهودی و احساسی) و سیستم 2 (آهسته، تحلیلی و پرزحمت) قصد دارد به خواننده کمک کند اساس روانشناختی این سوگیری‌ها را درک کند. همچنین کانمن از خواننده می‌خواهد دیدگاه‌های کتاب را به کار بگیرند تا تصمیم‌گیری در جنبه‌های مختلف زندگی‌شان را، از جمله مالی، سلامت، روابط و حرفه، را بهبود ببخشند. 

مخاطبان «تفکر سریع و آهسته» چه کسانی هستند؟

با توجه به بررسی عمیق سوگیری‌های شناختی و فرایندهای تصمیم‌گیری، مخاطب کتاب جزو یکی از این دسته‌هاست: 
کسانی که به روانشناسی و شناخت انسان علاقه‌مندند
دانشجویان و پژوهشگران رشته‌هایی مانند روانشناسی، اقتصاد، کسب و کار 
مدیران و بازاریابانی که به دنبال بهبود تصمیم‌گیری‌شان هستند
علاقه‌مندان به رشد و توسعه‌‌ی فردی 

جوایز کتاب تفکر سریع و آهسته

بازتاب انتشار «تفکر سریع و آهسته»

منتقدان سبک نوشتاری قابل فهم کانمن، توانایی او در انتقال ایده‌های پیچیده و پتانسیل کتاب در دگرگونیِ فهم خواننده از فرایندهای شناختی را ستوده‌اند. بسیاری از ریویونویس‌ها هم به مفاهیم پرمغزی که در حوزه‌های مختلف دلالت دارند، از جمله علم اقتصاد، روانشناسی و سیاستگذاری عمومی، اشاره کرده‌اند. 

جوایز و عملکرد «تفکر سریع و آهسته»

«تفکر سریع و آهسته» برگزیده‌ی جوایز متنوع و عناوین مختلف شده است:
جایزه‌ی انجمن آکادمی‌های ملی 
جایزه‌ی کتاب روزنامه‌ی لس‌آنجلس تایمز
جزو بهترین کتاب‌های منتخب روزنامه‌ی نیویورک تایمز در سال 2011
جزو بهترین کتاب‌های منتخب مجله‌ی اکونومیست
جزو بهترین کتاب‌های منتخب روزنامه‌ی وال استریت ژورنال. 

ترجمه‌های این کتاب 

تفکر سریع و کند، غلامحسین علی مازندرانی، انتشارات آرایان
تفکر سریع و آهسته، فرزام حبیبی اصفهانی، انتشارات بهزاد
تفکر سریع و کند، فروغ تالوصمدی، انتشارات در دانش بهمن
تفکر سریع و کند، فاطمه امیدی، نشر نوین توسعه
تفکر سریع و آهسته، مرداد رئوف، انتشارات مات
فکر کردن بی‌درنگ و با درنگ، حسین علیجانی رنانی و جمشید پرویزیان، انتشارات ققنوس
تفکر سریع و آهسته، نغمه رضوی، انتشارات هورمزد
تفکر، سریع و آهسته، رضا اردلان، انتشارات شنیدار نگار نوین

بخشی از کتاب تفکر سریع و آهسته

اگر از این کتاب خوشتان آمد، این را هم پیشنهاد می‌کنیم

کتاب «تلنگر: بهبود تصمیم‌گیری‌ها برای سلامتی، ثروتمندی و سعادتمندی» نوشته‌ی ریچارد اچ. تیلر و کاس آر سانستین که بحثی است مرتبط با سوگیری‌های شناختی و تصمیم‌گیری. 
شاید کتاب کار عمیق نیز برای شما جذاب باشد.

مروری بر آنچه خواندیم 

کتاب «تفکر سریع و آهسته» نوشته‌ی دنیل کانمن، روانشناس برنده‌ی جایزه‌ی نویل اقتصاد است.
معرفی دو سیستم فکری که راهنمای فرایندهای شناختی‌مان هستند.
کانمن در این کتاب چند دهه تحقیقات خود و همکارش، آموس تورسکی، را خلاصه می‌کند.
اطمینان بیش از حد مردم به قضاوت‌های انسانی
تشویق خواننده به ارزیابی فرایندهای فکری‌اش با دیدی انتقادی 
تأکید «تفکر سریع و آهسته» بر کاربردهای عملی درک سوگیرهای شناختی و متعصبانه
کانمن این کتاب را براساس تحقیقات گسترده‌اش در روانشناسی شناختی و فرایند تصمیم‌گیری نوشت.
کمک به بهبود تصمیم‌گیری در جنبه‌های مختلف زندگی‌ از جمله مالی، سلامت، روابط و حرفه 
ستایش منتقدان از سبک نوشتاری قابل فهم کانمن
جزو بهترین کتاب‌های منتخب روزنامه‌ی نیویورک تایمز و مجله‌ی اکونومیست در سال 2011
دنیل کانمن برای نقش تحول‌آفرینش در حوزه‌های روانشناسی شناختی و اقتصاد رفتاری شناخته شد.
کانمن برای فعالیت‌هایش در روانشناسی و اقتصاد جوایز بی‌شماری دریافت کرد.
اگر از مطالعه‌ی «تفکر سریع و آهسته» لذت بردید، پیشنهاد می‌کنیم کتاب «تلنگر» نوشته‌ی ریچارد اچ. تیلر و کاس آر سانستین را هم بخوانید. 

Separator

یک جرعه از کتاب

چقدر به مشاهدات و تصورتان از مسائل مختلف تکیه و اعتماد می‌کنید؟ اگر در فصل تابستان به شما بگویند که فردا هوا خنک می‌شود، چه لباسی می‌پوشید؟ چرا چنین تصمیمی می‌گیرید؟ رفتارها و عملکرد ما کاملاً تحت تأثیر فعالیت مغزمان در یادآوری تجربیات و خاطرات است. بر همین اساس، تصورات ذهنی ما گاهی منجر به تصمیمات اشتباه می‌شود.
همیشه واقعیت‌هایی که می‌دانیم در مواقع نیاز به ذهن خطور نمی‌کنند.
مردم تمایل دارند اهمیت نسبی موضوعات را راحت و بی‌دردسر با اطلاعات دریافتی از حافظه‌ی خود ارزیابی کنند و حافظه هم تا حدود زیادی با پوشش خبری رسانه‌ها پر می‌شود. ذهن و حافظه‌ی ما از موضوعاتی پر می‌شوند که مکرراً در رسانه‌ها اعلام می‌شود و در عین حال، موضوعات دیگری که به آن‌ها پرداخته نمی‌شود از نظر ما دور می‌ماند. از سوی دیگر، آن‌چه رسانه‌ها برای گزارش انتخاب می‌کنند منطبق با آن موضوعاتی است که از نظر آن‌ها در شرایط کنونی در ذهن مردم وجود دارد. اینکه رژیم‌های استبدادی فشار قابل‌توجهی بر رسانه‌های مستقل وارد می‌کنند، تصادفی نیست. از آنجا که رویدادهای چشمگیر و افراد مشهور به راحتی می‌توانند علاقه و توجه مردم را برانگیزانند، پوشش رسانه‌ای گسترده راجع به موضوعات مورد علاقه‌ی مردم رایج و متداول است. به عنوان مثال، تا چند هفته پس از مرگ مایکل جکسون، یافتن کانال تلویزیونی که موضوع دیگری را گزارش کند، تقریباً غیرممکن بود. در مقابل، موضوعات مهم اما غیرهیجان‌انگیز دیگری نظیر کاهش استانداردهای آموزشی یا سرمایه‌گذاری بیش از حد منابع پزشکی بر آخرین سال زندگی انسان پوشش کمتری در رسانه‌ها دارند، چون برای مخاطب چندان جذاب نیستند.
وقتی در انجام کاری مهارت بیشتری کسب کنید، انرژی ذهنی کمتری صرف آن می‌کنید. مطالعات مغز نشان داده است که با افزایش سطح مهارت، الگوی فعالیت‌های مرتبط با یک عمل تغییر می‌کند و مناطق مغزی کمتری در انجام آن عمل درگیر می‌شود. استعداد هم تأثیر مشابهی دارد. فعالیت مغزی و اندازه‌ی مردمک‌ها نشان می‌دهد افراد بسیار باهوش برای حل مشکلات مشابه به تلاش کمتری نیاز دارند. «قانون کمترین تلاش» هم در مورد تلاش فیزیکی و هم در مورد تلاش ذهنی صادق است. این اصل ادعا می‌کند اگر برای دستیابی به یک هدف واحد چند راه مختلف وجود داشته باشد، افراد در نهایت راهی را انتخاب خواهند کرد که نیازمند تلاش کمتری است. در اقتصاد اعمال و کنش‌ها، تلاش یک هزینه به حساب می‌آید و کسب مهارت با برقراری تعادل میان منافع و هزینه‌ها حاصل می‌شود. تنبلی در ذات ما نهادینه شده است.
Separator

خلاصه کتاب

کانمن سیستم 1، بُعد شناختی سریع، شهودی و هیجانی مغز و سیستم 2 همتای آهسته‌تر، منطقی و تلاشگر را معرفی می‌کند. سیستم 1 به سوگیری و رهیافت آنی متمایل است، ولی سیستم 2 انرژی ذهنی بیشتری را می‌طلبد.
این بخش انواع سوگیری‌ها و میان‌برهای ذهنی، مانند گرایش‌های جانبدارانه، راه‌حل دم دست و اعتماد بیش از اندازه که بر قضاوت و تصمیم‌های ما تأثیر می‌گذارند. کانمن نشان می‌دهد با وجودی که این میان‌برهای ذهنی اغلب مفید هستند، باعث می‌شوند در استدلال‌مان خطا کنیم.  
کانمن تمایل ما به اطمینان بیش از اندازه به قضاوت‌ها و حدس‌هایمان را، حتی در زمانی که شواهد نشان می‌دهند باید محتاطانه‌تر عمل کنیم، بررسی می‌کند. این بخش بر اهمیت شناخت محدودیت‌های شناختی‌مان تأکید می‌کند. 
کانمن نحوه‌ی اثرگذاری سیستم 1 و سیستم 2 بر فرایند تصمیم‌گیری‌مان را بررسی می‌کند. مفاهیمی مانند زیان‌گریزی، تئوری چشم‌انداز و اثر قالب‌بندی را که به شدت بر انتخاب‌هایمان تأثیر می‌گذارند، مورد بحث قرار می‌دهد. 
کانمن ایده‌ی تجربه‌ی خود و به‌یادآوری خود را معرفی می‌کند. او تأکید دارد که فهم تمایز میان این دو خود برای تصمیم‌گیری‌ای که با رفاه و آسایش ما در یک راستا قرار دارد، مهم است؛ مانند اولویت دادن به اوقات شاد یا کاهش تجربه‌های ناگوار. 
Separator

درباره نویسنده

دنیل کانمن روانشناس مشهوری بود که برای نقش تحول‌آفرینش در حوزه‌های روانشناسی شناختی و اقتصاد رفتاری شناخته شد. او متولد 1934 تل‌آویو بود و در دانشگاه عبری در رشته‌های روانشناسی و ریاضیات تحصیل کرد. از دانشگاه کالیفرنیای برکلی دکترای روانشناسی‌ گرفت. اغلب فعالیت‌های تأثیرگذار کانمن در همکاری با آموس تورسکی صورت گرفت. این دو در کنار یکدیگر تئوری چشم‌انداز را معرفی و توسعه دادند که تئوری‌های تصمیم‌گیری عقلانی اقتصاد سنتی را به چالش کشیدند. 
کانمن برای فعالیت‌هایش در روانشناسی و اقتصاد جوایز بی‌شماری دریافت کرد، از جمله جایزه‌ی یادبود نوبل علوم اقتصادی در سال 2002. 
Separator

سوالات متداول

برای درک و شناخت سوگیری‌های شناختی‌مان و تصمیم‌گیری‌های عقلانی‌تر.
کسانی که به دنبال شناخت بهتر فرایند شناختی انسان و بهبودی توانایی تصمیم‌گیری‌شان هستند.
Separator

کتاب‌های مشابه

Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.