جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها
دسته بندی: روانشناسی

معجزه‌ی شکرگزاری

روندا برن
6 دقیقه
معجزه‌ی شکرگزاری
33
0
برای یک زندگی بهتر
درباره‌ی کتاب «معجزه‌ی شکرگزاری»

معرفی کتاب

«معجزه‌ی شکرگزاری» نوشته‌ی راندا برن، کتابی است در زمره‌ی آثار خودیاری. نویسنده با تکیه بر مفهوم قدردانی و تأثیر و قدرت متحول‌کننده‌ی آن بر زندگی، ما را به سفری اکتشافی می‌برد، برای کشف یک زندگی متفاوت. زندگی‌ای که سرشار باشد از شادی و رضایت.

محوریت کتاب معجزه شکرگزاری

مضمون اصلی «معجزه‌ی شکرگذاری» چیست؟

«معجزه‌ی شکرگذاری» حول این اصل اساسی می‌گردد که قدردانی کلید باز کردن قفل زندگی پر از شادی و موفقیت است. برن ادعا می‌کند که با تمرین شکرگزاری در تمام جنبه‌های زندگی، می‌توانیم از نیروهای قدرتمند جهان بهره ببریم و خواسته‌های خود را آشکار کنیم. با ترکیبی از تمرین‌های عملی، داستان‌های الهام‌بخش و خرد معنوی، «معجزه‌ی شکرگذاری» یک برنامه‌ی ۲۸ روزه ارائه می‌کند که برای پرورش تفکر سپاسگزاری طراحی شده. هر روز بر جنبه‌ی خاصی از زندگی مانند سلامتی، روابط، پول و کار تمرکز می‌کند و تمرین‌هایی را برای تغییر دیدگاه‌هایمان ارائه می‌دهد. «معجزه‌ی شکرگزاری» بر این ایده تأکید می‌کند که قدردانی نیروی قدرتمندی است که می‌تواند زندگی ما را متحول کند. با در آغوش گرفتن آگاهانه و ابراز سپاسگزاری، خود را برای دریافت بیش‌تر چیزهایی که آرزومندیم باز می‌کند. این کتاب خوانندگان را تشویق می‌کند که تمرکز خود را از کمبودها و افکار منفی به‌سوی قدردانی تغییر دهند. رابطه‌ی بین قدردانی و افزایش نعمت یکی دیگر از مضامین کتاب است. نویسنده توضیح می‌دهد که با تصدیق و قدردانی از نعمات موجود در زندگی‌مان، خودمان را برای دریافت بیشتر نعمت‌ها به اشکال مختلف، مانند ثروت، سلامتی و روابط رضایت‌بخش باز می‌کنیم.

«معجزه‌ی شکرگذاری» در کدام ردیف کتابخانه‌تان جای می‌گیرد؟

کدام را باید در دسته‌ی کتاب‌های خودیاری گذاشت. کتاب‌هایی که در سال‌های اخیر با اقبال مواجه بودند. کتاب‌هایی که دست خواننده را گویی در تاریکی می‌گیرند و از بحران‌ها عبور می‌دهند و به ساحل آرامش می‌رسانند. این آثار پیشینه‌ی بسیار طولانی در تاریخ فکر انسان داشته. مثلاً کتاب «تأملات» مارکوس اورلیوس را هم باید در این دسته جای داد.

شیوه‌ی کار نویسنده در «معجزه‌ی شکرگزاری» چگونه است؟

کتاب نثر ساده‌ای دارد. اصل اساسی چنین آثاری همین است. برای ارتباط با مخاطب گسترده، باید با زبان همه‌فهم سخن گفت و راندا برن هم از این قاعده پیروی کرده است. دیگر اینکه محتوای کتاب با نثر آن هماهنگ است. یعنی انگیزشی است. برن آموزه‌های معنوی، حکایات شخصی و توصیه‌های عملی را با هم درمی‌آمیزد تا خوانندگان را در این سفر راهنمایی کند. روندا برن در سرتاسر کتاب، داستان‌های الهام‌بخش افرادی را به اشتراک می‌گذارد که از طریق تمرین شکرگزاری، دگرگونی‌های قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند. این داستان‌ها به‌عنوان نمونه‌هایی از قدرت سپاسگزاری عمل می‌کنند و الهام‌بخش دیگران است.

بخشی از کتاب معجزه شکرگزاری

«معجزه‌ی شکرگذاری» چه می‌خواهد با خواننده کند؟

«معجزه‌ی شکرگزاری» خواننده را تشویق می‌کند که سپاسگزاری را به یک عادت روزانه تبدیل کند و پیشنهاد می‌کند که آن را در برنامه‌های روزمره، مانند تمرین‌های صبحگاهی بگنجاند. این کتاب راهنمایی عملی است در مورد نحوه‌ی افزودن عمل قدردانی به جنبه‌های مختلف زندگی، از روابط انسانی گرفته تا کار و امور مالی.

انتشار «معجزه‌ی سپاسگزاری» چه بازتابی داشت؟

وقتی «معجزه‌ی سپاسگزاری» در سال ۲۰۱۲ منتشر شد با استقبال مواجه شد و در بالای فهرست پرفروش‌ها جایی برای خود باز کرد. بسیاری از خوانندگان پس از اجرای اصول و شیوه‌های سپاسگزاری که در کتاب آمده، تغییرات مثبتی را در زندگی خود گزارش کردند.

دلیل نوشتن کتاب معجزه شکرگزاری

نویسنده «معجزه‌ی شکرگزاری» را به چه دلیلی نوشت؟

ریشه‌ی نوشتن کتاب «معجزه‌ی شکرگزاری» به ذهن نویسنده‌اش رندا برن برمی‌گردد. او پس از تجربه‌ی یک دوره‌ی دشوار در زندگی، اتفاقی با مفهوم سپاسگزاری و تأثیرات دگرگون‌کننده‌ی آن مواجه شد و شیفته‌ی تغییرات مثبتی بود که عمل قدردانی در زندگی‌اش به وجود آورد. با گذر زمان در موضوع عمیق‌تر شد و یافته‌های خود را در این کتاب جمع‌آوری کرد.

مضمون جهانی کتاب 

«معجزه‌ی سپاسگزاری» قدردانی را به‌عنوان یک اصل جهانی که مرزهای مذهبی و فرهنگی را درنوردیده، معرفی می‌کند. برن تأکید می‌کند که صرف‌نظر از پیشینه یا اعتقادات فرد، تمرین قدردانی می‌تواند بیشتر جنبه‌های زندگی‌مان را بهبود بخشد و به هستی ما رضایت‌بخش‌تر از قبل شود.

آیا موضوع کتاب با تحقیقات علمی هماهنگ است؟

این پرسش وقتی با کتاب‌های خودیاری مواجه می‌شویم، ذهن‌مان را غلغلک می‌دهد. «معجزه‌ی شکرگزاری» از تحقیقات علمی هم بهره برده و می‌توان گفت علم هم پشتیبان نظریات نویسنده‌ی کتاب است.  راندا برن به مطالعاتی اشاره می‌کند که نشان‌دهنده‌ی تأثیرات مثبت سپاسگزاری در بهبود زیستن انسان است. این تأثیرات هم در روح و هم در سلامتی جسم دیده شده است. 

اگر از این کتاب لذت بردید کتاب اثر مرکب را هم بخوانید.
Separator

یک جرعه از کتاب

زمانی که کودک بودید و زندگی را با حالتی آمیخته از ترس و حیرت مشاهده می‎کردید را به خاطر دارید؟ زندگی جادویی و هیجان‌‎انگیز بود؛ کوچک‎ترین رویدادها باعث هیجان فراوان شما بودند. چمن یخ‎زده، پرواز پروانه، یک برگ یا سنگ عجیب بر روی زمین؛ شما را به کلی مسحور می‎کرد.
زمانی که اولین دندان‌تان افتاد، آکنده از هیجان شدید؛ چون این رویداد به شما نوید داد که پری دندان همان شب به دیدارتان خواهد آمد. شما هم برای رسیدن شب جادویی کریسمس لحظه‎‌شماری می‎کردید! قطعاً نمی‎دانستید که چگونه ممکن است بابا نوئل در عرض یک شب به دیدار همه‎ کودکان روی زمین برود، اما ... در هر حال او همیشه این کار را انجام می‎داد و هرگز شما را از خودش ناامید نکرد.
گوزن شمالی قادر بود پرواز کند، حیاط خانه پر از پری‎های کوچک بود، حیوانات خانگی همچون انسان بودند، اسباب بازی‎ها شخصیت خودشان را داشتند، رؤیاها به حقیقت می‎پیوستند و شما می‎توانستید ستارگان را لمس کنید. قلب شما پر از شادی و نشاط بود، تخیلات شما حد و مرز نداشتند و حقیقتاً باور داشتید که زندگی؛ جادویی است!
همه‌ی‎ ما در دوران کودکی این احساس زیبا را تجربه کردیم که همه‌چیز خوب است، هر روز شاهد هیجان و ماجراهای بیشتر خواهیم بود و هیچ‌چیز نمی‎تواند مانع سرخوشی جادویی ما باشد، اما زمانی‌که بزرگ شدیم؛ مسئولیت‎ها، مشکلات و دشواری‎ها بر ما احاطه یافتند و قدرت تخیل خود را از دست دادیم؛ جادویی که در گذشته و زمان کودکی به آن باور داشتیم به تدریج کمرنگ شد و سپس ناپدید گردید. به همین دلیل است که ما بزرگ‎ترها دوست داریم با کودکان معاشرت کرده تا یک بار دیگر آن احساس ناب که سابقاً در خود داشتیم را حس کنیم، حتی برای یک لحظه‎ کوتاه!
اکنون به شما می‎گویم جادویی که در کودکی به آن باور داشتید، حقیقی و دیدگاه بدون تخیل شما در دوران بزرگسالی کاملاً غلط است. جادوی زندگی واقعی است یعنی به اندازه‎ خود شما در واقع، زندگی سحرآمیزتر از آن است که در دوران کودکی تصور می‎کردید یا بهتر است بگویم نفس‌‎گیرتر، حیرت‎‌آورتر، الهام‎‌بخش‌‎تر و مهیج‌‎تر از آن است که تاکنون تصور کرده‌‎اید. اگر بدانید که چگونه از این جادو استفاده کنید؛ شما نیز در جهان رؤیاهای خودتان زندگی خواهید کرد، پس از آن شگفت زده خواهید شد که باور به جادوی زندگی چقدر قدرتمند است!
شاید شاهد پرواز گوزن شمالی نباشید، اما قطعاً شاهد تحقق خواسته‎‌های خود خواهید بود؛ بله، شاهد تحقق ناگهانی رؤیاهایتان خواهید بود. هرگز نمی‎دانید که چگونه همه‎ امور در هم تنیده شدند تا رؤیای شما به حقیقت بپیوندد، چون جادو مربوط به جهان نامرئی است و این مسئله نیز هیجان‌‎انگیزترین و حیرت‎‌آورترین بخش ماجراست!
آیا آمادگی دارید که یک بار دیگر جادو را تجربه کنید؟ آیا آمادگی دارید که همانند دوران کودکی هر روز خود را با شگفتی و حیرت آکنده کنید؟ آماده شوید تا جادو را تجربه کنید!
ماجراجویی ما از دو هزار سال پیش آغاز می‎شود؛ یعنی زمانی که دانش تغییر زندگی در یک متن مقدس نهفته بود.
Separator

خلاصه کتاب

فصل اول مقدمه‌ای است بر این عمل و بیان‌کننده‌ی قدرت و اهمیت شکرگزاری. 
فصل دوم تمرین استفاده از سنگ جادویی را به‌عنوان یادآوری فیزیکی برای قدردانی در طول روز معرفی می‌کند. سنگ نمادی می‌شود از قدردانی که بر افکار و احساسات مثبت لنگر می‌اندازد. 
در فصل سوم نویسنده اهمیت سپاسگزاری در روابط و پسوند با نزدیکان زندگی‌مان را بررسی می‌کند و در فصل بعد از آن به ارتباط میان قدردانی و رفاه می‌پردازد. 
فصل پنجم در واقع ادامه‌ی فصل قبلی است که در آن رابطه‌ی سپاسگزاری و افزایش نعمت در زندگی بررسی می‌شود. اینکه چگونه یک طرز فکر سپاسگزارانه می‌تواند ثروت را جذب کند. این فصل تمرین‌هایی برای تغییر باورها و نگرش‌های ما درباره‌ی پول هم ارائه می‌دهد. 
در فصل ششم نویسنده سری به محل کار انسان‌ها می‌زند و به عمل قدردانی در محل شغل و ارتباطش با موفقیت شغلی را واکاوی می‌کند. 
فصل هفتم، فصل متفاوتی است از این نظر که نویسنده به راه‌های برون‌رفت از افکار منفی و نیز چالش‌های منفی‌اندیشی اشاره می‌کند. 
فصل هشتم که آخرین فصل کتاب است، راندا برن به مفهوم عشق اشاره می‌کند و قدرت جادویی آن را بررسی می‌کند. به نظر نویسنده عشق منبع نهایی و غایی سپاسگزاری است و از تأثیرات شگرف عشق در زندگی اشاره می‌کند.
Separator

درباره نویسنده

روندا برن نویسنده‌ی آثار خودیاری است و تمام شهرتش را مدیون این آثارش است. در ۱۲ مارس ۱۹۵۱ در ملبورن استرالیا به دنیا آمده و با انتشار کتاب «راز» در سال ۲۰۰۶ مسیر تازه‌ای در زندگی‌اش یافت. براساس این کتاب مستندی ساخته شد که به شهرت برن افزود. پس از موفقیت کتاب «راز»، برن چندین کتاب دیگر نیز در همان راستا و با همان مضامین نوشت که هر یک راهنمایی عملی هستند برای تغییر افکار و بینش‌مان که در نهایت سوق‌مان می‌دهد به یک زندگی بهتر و نیک.
Separator

سوالات متداول

کتاب خودیاری است و برای نیل به زندگی بهتر. این بهترین دلیل است. دیگر اینکه کتاب فقط نظری نیست بلکه راهنمای عملی است درباره‌ی انجام هر روز عمل قدردانی. بخوانیم و انجامش دهیم تا از تأثیرات شگرفش باخبر شویم.
تمام کسانی که تاکنون کتاب‌های خودیاری را خوانده‌اند. و البته به تمام کسانی که از سپاسگزاری در زندگی‌شان دریغ کرده‌اند!
Separator

کتاب‌های مشابه

Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.