جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها
دسته بندی: روانشناسی

والدین سمی

سوزان فوروارد
8 دقیقه
والدین سمی
66
0
درباره‌ی کتاب «والدین سمی»

معرفی کتاب

کتاب محبوب و به شدت توصیه‌شده‌ی «والدین سمی» نوشته‌ی کریگ باک و سوزان فوروارد با هدف کمک به خوانندگان در شناخت و درمان تأثیرات آسیب‌زننده‌ی والدگری سمی منتشر شده است. نویسندگان به بررسی دقیق خصوصیات انواع مختلف خانواده‌های سمی می‌پردازند، به خواننده‌ها توصیه‌هایی می‌کنند تا با گذشته‌ی تلخشان کنار بیایند، حقایق تلخ را بپذیرند و در نهایت از آن‌ها می‌‌خواهند چرخه‌ی تکرار را متوقف کنند و زندگی‌شان را پس بگیرند. این کتاب با هدف انگیزه دادن به خوانندگان برای شناخت و غلبه بر تأثیرات آسیب‌زننده‌ی والدین سمی به عزت نفس، روابط و در مجموع تندرستی و حال خوب،  رویکردی حمایتگرانه و عملی دارد. منبعی ارزشمند برای آن‌ها که دوران کودکی پراضطرابی داشتند یا می‌خواهند اثرات بلندمدتی را که محیط‌های خانوادگی پرتشنج بر روان انسان می‌گذارد، درک کنند. 

دو اصل در ایمان به والدین خداگونه

ویژگی «والدین سمی» نسبت به دیگر آثار خودیاری

تمرکز اصلی کتاب روی تأثیر والدگری سمی است و نویسندگان رویکرد منحصربه‌فردی برای بررسی تأثیرات بلندمدت این موضوع روی افراد گذاشته‌اند. از یک طرف بررسی دقیقی از انواع مختلف والدین سمی ارائه می‌دهد، از طرف دیگر به خواننده کمک می‌کند تجربه‌های مخصوص به خود را بشناسد و درک کند. نویسندگان کتاب راهکارهایی را برای مقابله با تجربه‌های تلخ گذشته، حدومرزگذاری، ساخت عزت نفس و تمرکز روی درمان و رشد فردی ارائه می‌دهند. 

«والدین سمی» روایت شخصی نویسندگانش است؟

نمی‌شود گفت این کتاب براساس زندگی شخصی نویسندگانش است، ولی محتویات آن را با استفاده از تجربه‌های حرفه‌ای‌شان به عنوان روان‌درمانگر و کارشان با مراجعه‌کنندگانی که انواع مختلف والد سمی داشته‌اند، نوشته‌اند.  

موضوع کتاب والدین سمی

نویسندگان در «والدین سمی» چه می‌گویند؟

اینکه پدر و مادرها چطور می‌توانند به زندگی فرزندشان گند بزنند. معرفی و توصیف انواع گوناگون والدین سمی: «والدین الکلی یا معتاد»، «والدین کنترلگر»، «والدین بدزبان» و «والدین بی‌احساس و سرد». فوروارد و باک توضیح می‌دهند که بزرگ شدن زیر نظر والدین سمی چه تأثیرات بلندمدتی بر عزت نفس، روابط شخصی، انتخاب‌های حرفه‌ای و در کل سلامت روان می‌گذارد. آن‌ها معتقدند باید احساس گناه و شرم را کنار گذاشت و این موضوع را درک کرد که مسئول رفتار یا عیب و نقص‌های والدینشان نیستند و در درجه‌ی اول باید مراقب خودشان و سلامت روانشان باشند. 

مخاطبان «والدین سمی» چه کسانی هستند؟

نوجوانانی که والدگری سمی را تجربه کرده‌اند یا در حال حاضر با والدی سمی دست و پنجه نرم می‌کنند.  این کتاب می‌تواند برای کسانی که والدینی سالم داشته‌اند مفید باشد، چرا که کمک می‌کند کسانی را که در خانواده‌ای سمی بزرگ شده‌اند، درک و کمکشان کنند. همچنین تراپیست‌ها، متخصصان سلامت روان و مشاوران نیز از مخاطبان این کتاب هستند. 

بازتاب انتشار «والدین سمی»

بسیاری از خوانندگانی که والدینی سمی داشته‌اند، از این کتاب استقبال کردند. تصویر واضحی که کتاب از خانواده‌های سمی ارائه می‌کند و همدردی و درک نویسندگان کتاب نیز ستوده شده است. روان‌درمانگرها و مشاوران این کتاب را منبعی ارزشمند برای کسانی می‌دانند که تجربه‌ی داشتن والدی سمی را از سر گذرانده‌اند. 

بخشی از کتاب والدین سمی

ترجمه‌های این کتاب 

شیرین یزدانی، انتشارات ارمغان گیلار
مینا فتحی (عرفانیان)، انتشارات لیوسا
پروین طلی، انتشارات آرایان
شهرام ظریف، انتشارات سما
فاطمه صادقی، انتشارات نگاه آشنا
بهناز همتی، انتشارات السانا
فاطمه موحدپارسه، انتشارات الینا
رقیه کریمی، انتشارات آتیسا
امیرعلی فتح‌الهی، انتشارات نیک فرجام

اگر از این کتاب خوشتان آمد، این را هم پیشنهاد می‌کنیم

«رهایی از چنگ والدینی که به بلوغ هیجانی نرسیده‌اند» نوشته‌ی لیندزی گیبسون؛ این کتاب به تأثیرات بزرگ شدن با والدین نابالغی پرداخته می‌شود که کودکانشان را نادیده می‌گیرند، خودمحور هستند یا توانایی ابراز حمایت عاطفی و برقراری ارتباط با فرزندشان را ندارند. 
برای مشاهده کتاب‌های این نویسنده در گودریدز کلیک کنید: لیست کتاب‌ها

اگر به کتاب‌های روانشناسی علاقه دارید کتاب چگونه با هر کسی صحبت کنیم را از دست ندهید.

مروری بر آنچه خواندیم

«والدین سمی» منبعی ارزشمند برای کسانی است که دوران کودکی پراضطرابی داشتند یا می‌خواهند  اثرات بلندمدتی را که محیط‌های خانوادگی پرتشنج بر روان انسان می‌گذارد، درک کنند. 
تمرکز اصلی کتاب روی تأثیر والدگری سمی است.
نویسندگان کتاب راهکارهایی را برای مقابله با تجربه‌های تلخ گذشته، حدومرزگذاری، ساخت عزت نفس و تمرکز روی درمان و رشد فردی ارائه می‌دهند.
انواع گوناگون والدین سمی: «والدین الکلی یا معتاد»، «والدین کنترلگر»، «والدین بدزبان» و «والدین بی‌احساس و سرد» و...
این کتاب می‌تواند برای کسانی که والدینی سالم داشته‌اند مفید باشد، چرا که کمک می‌کند کسانی را که در خانواده‌ای سمی بزرگ شده‌اند، درک و کمکشان کنند.
بسیاری از خوانندگانی که والدینی سمی داشته‌اند، از این کتاب استقبال کردند.
«والدین سمی» از پانزده فصل، یک مقدمه و یک مؤخره تشکیل شده.
سوزان فوروارد روان‌درمانگر و نویسنده‌ی کتاب‌های روانشناسی است.
آثار کریگ باک در زمینه روانشناسی عمومی به پرفروش‌ترین کتاب‌های روزنامه‌ی نیویورک تایمز راه یافته. 
مطالعه‌ی «رهایی از چنگ والدینی که به بلوغ هیجانی نرسیده‌اند» نوشته‌ی لیندزی گیبسون توصیه می‌شود. 
برای شناخت والدین سمی و درک کسانی که والدی سمی داشته‌اند، این کتاب را بخوانید. 
خواندن «والدین سمی» را به کسانی که می‌خواهند با گذشته‌ی تلخشان کنار بیایند، توصیه می‌کنیم. 

Separator

یک جرعه از کتاب

چه بسیار والدینى که رفتارهاى غلط و خشونت‏بارشان با فرزندانشان دائمى و پیوسته است، به‏‌طورى که روح و روانِ کودک را به‏‌شکلى جدى دچار آسیب‌‏هاى ماندگار می‌کنند. ما این دسته از پدر و مادرها را والدین بدرفتار یا سمى می‌نامیم. این‌ها مانند ماده‌‏اى شیمیایى وجود کودک را مسموم می‌کنند و همچنان که کودک رو به بزرگسالى می‌رود، این آسیب را با خود حمل می‌کند.
چه کلمه‌‏اى بهتر از سمى می‌تواند والدینى را توصیف کند که به دلیل نادانى، بی‌مسئولیتى، خودخواهى و خودشیفتگى، فرزندشان را دچار مشکلات روحى و روانى می‌کنند؟ آسیب‌‏هایى که عواقب ناشى از آن‌ها گاه تا آخرین روز زندگى فرد همراهش باقى می‌‏ماند. بسیارى از این آسیب‌‏ها همچون آتش زیر خاکستر همواره سوزان و فعال باقى می‌مانند و در آرامش درونى و تصمیم‏گیری‌‏هاى فرد تأثیرى جدى باقى می‌گذارند.
والدین سمی با مقایسه‌ی فرزندانشان با هم، سعی می‌کنند به فرزند مورد نظرشان نشان دهند که نتوانسته‌اند به اندازه کافی نظر آن‌ها را به خودشان جلب کنند. این کار باعث می‌شود آن فرد هر کاری از دستش برمی‌آید انجام دهد تا رضایت والدین را جلب کند. این روش مقایسه و برنده شدن معمولاً به ضرر افرادی تمام می‌شود که کمی مستقل‌اند و نظم خانواده را تهدید می‌کنند. این قبیل والدین خواسته یا ناخواسته رقابت‌های طبیعی بین فرزندان را به رقابتی ناعادلانه تبدیل می‌کنند که مانع از ارتباط خوب میان اعضای خانواده می‌شود. تأثیر این کار بسیار مخرب است. این کار نه تنها باعث خراب شدن تصویر ذهنی فرد از خودش می‌شود، بلکه باعث رقابت منفی، دلخوری و حسادت میان اعضای خانواده می‌شود که ممکن است روابط آن‌ها را تا آخر عمر خراب کند.
کودکانی که به آن‌ها اجازه داده نمی‌شود کاری را به تنهایی انجام دهند، مهارتی را یاد بگیرند و شکست را تجربه کنند، اغلب احساس بی‌کفایتی و ناامیدی می‌کنند. این قبیل کودکان که به شدت تحت کنترل و نظارت والدین نگران و ترسویشان هستند، خودشان نیز نگران و ترسو می‌شوند. این مسئله مانع از بلوغ کامل آن‌ها می‌شود. چنین افرادی در دوران بلوغ و بزرگسالی هیچ‌وقت نمی‌توانند بدون حمایت و راهنمایی‌های والدینشان به زندگی‌شان ادامه دهند. در نتیجه والدینشان معمولاً بر زندگی آن‌ها مسلط می‌شوند و آن‌ها باید به حرف‌هایشان گوش کنند.
Separator

خلاصه کتاب

معرفی والدین سمی و بررسی تأثیر رفتارشان بر کودکان و آینده‌ی آن‌ها.
والدین بدون عیب و نقص وجود ندارند. گام اول برای واقع‌بینی این است که این واقعیت را قبول کنیم و شهامت تغییر نگرشمان را داشته باشیم. 
معرفی والدینی که قصد و نیت بدی نداشتند، اما به دلایلی کاملاً قابل قبول کنترلگر بوده‌اند یا فکر می‌کردند رفتارشان درست و عقلانی است. 
بسیاری از این نوع والدین با استفاده از ابزارها و حربه‌های مختلف فرزندشان را کنترل و به خود وابسته می‌کنند. این دسته از والدین به دلیل نارضایتی شدید از زندگی و ترس از رها شدن، تمام زندگی فرزندشان را کنترل می‌کنند. 
در خانواده‌هایی با والدین معتاد همیشه موضوع اعتیاد نادیده گرفته می‌شود. اعضای خانواده تظاهر می‌کنند اعتیادی وجود ندارد تا بتوانند زندگی مسالمت‌آمیزی در کنار هم داشته باشند. 
معرفی والدین حسود و رقابت‌جویی که با کلمات خشونت‌آمیز شخصیت، هوش، ارزش و توانایی‌های کودکشان را نشانه می‌گیرند. همچنین، والدین کمالگرا که همه‌ی مسئولیت‌ها را به دوش فرزندشان می‌گذارند تا قصور و کم‌کاری خود را پنهان کنند. 
معرفی والدین شکنجه‌گر که در کنترل خشم خود ناتوان‌اند و از تنبیه کودک برای تخلیه‌ی احساسات منفی خود استفاده می‌کنند. در مقابل این والدین، والدین خشن غیرفعال قرار دارند که در مقابل خشونت و تنبیه فیزیکی سکوت می‌کنند. 
تجاوز به حریم کودک باعث می‌شود پایه‌های اصلی اعتماد بین والدین و کودک از بین برود، احساسات و عاطفه‌ی کودک تخریب شود و کودک دچار فشار و آسیب روحی شود. در خانواده‌هایی که عشق و صمیمیت وجود ندارد، شاهد چنین اتفاقی هستیم. 
خانواده نظام پیچیده‌ای است از عشق، حسادت، افتخار، نگرانی، شادی و احساس گناه و نوسانات احساسات مختلف انسانی. این نظام مثل دریاست، زیرا بسیاری از لایه‌های درونی‌اش قابل مشاهده نیست. 
سوزان فوروارد می‌گوید بخشیدن نه تنها برای درمان لازم نیست، بلکه در واقع مانعی در روند درمان به شمار می‌رود. فوروارد معتقد است بخشیدن باعث می‌شود فرد توانایی رها کردن احساسات منفی‌اش را نداشته باشد. افرادی که والدین سمی داشته‌اند، ابتدا باید خشم و آسیبی را که دیده‌اند درک کنند. 
در این فصل نویسندگان توضیح می‌دهند چگونه یک فرد مستقل و آزاد باشید. وقتی اکثر تصمیمات زندگی براساس احساسات والدین باشد، دیگر خودِ فرد حق انتخاب ندارد. 
خودتان را به خوبی بشناسید، به جای عکس‌العمل منفی پاسخ متفکرانه بدهید، درباره‌ی افکار و احساساتتان حرف بزنید، برای دیگران حد و مرز بگذارید و اجازه ندهید کسی به حریمتان تجاوز کند، و به این ترتیب روابطتان با والدینتان تغییر خواهد کرد. 
مسئولیت صدمات و آسیب‌هایی که افراد در دوران کودکی خود دیده‌اند، بر عهده‌ی خودشان نیست. فرد حق ندارد مسئولیت تجربه‌های تلخ دوران کودکی‌اش را بر عهده بگیرد. در این فصل تمرین‌هایی برای کنار آمدن با افکار و احساسات پریشان‌کننده ارائه می‌شود. 
در این فصل فرد آماده می‌شود با والدین خود و گذشته‌ی دردناک و زندگی مشقت‌بار فعلی‌اش روبرو شود. با والدینتان در مورد اتفاقات بدی که از دوران کودکی به یاد می‌آورید و اینکه چگونه آن اتفاق‌ها بر زندگی و روابط شما با والدینتان تأثیر گذاشته، حرف بزنید. اما گاهی انجام این کار غیرممکن است. 
ارائه‌ی روش‌های درمانی‌ای که فوروارد برای درمان بیش از صدها قربانی آزار و اذیت والدین از آن‌ها استفاده کرده است.
رفتارهای آدم‌های سمی همچنان از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند. یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای شکستن این چرخه‌ی معیوب، این است که از لحاظ عاطفی با فرزندتان رابطه داشته باشید. 
نویسنده می‌گوید فرد باید از فکر به دست آوردن عشق والدینش و تغییر دادن آن‌ها دست بکشد و بفهمد آن‌ها دقیقاً چه می‌خواهند. 
Separator

درباره نویسنده

سوزان فوروارد
سوزان فوروارد
دیگر کتاب‌های نویسنده
سوزان فوروارد فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های کالیفرنیای جنوبی و لس‌آنجلس در مقطع دکترا است. او روان‌درمانگر و نویسنده‌ی کتاب‌های روانشناسی است که آثارش به فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های روزنامه‌ی نیویورک تایمز راه یافته. 
Separator

سوالات متداول

برای شناخت والدین سمی و درک کسانی که والدی سمی داشته‌اند. برای از بین بردن تأثیرات رفتار والدین سمی.
کسانی که می‌خواهند با گذشته‌ی تلخشان و رفتارهای والدین سمی‌شان کنار بیایند و راهی برای بیرون آمدن از الگوهای فکری اضطراب‌زا پیدا کنند.
Separator

کتاب‌های مشابه

Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.