جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها
دسته بندی: روانشناسی

اشراف‌زادگان فقیر

رضا حیات‌الغیب
7 دقیقه
اشراف‌زادگان فقیر
403
0
فقر در درون توست
درباره‌ی کتاب «اشراف‌زادگان فقیر»

معرفی کتاب

امروزه حرف اصلی تمام جهان این است: ثروت و فقر. کتاب «اشراف‌زادگان فقیر» هم به این موضوع کهن و قدیمی اما در عین‌حال امروزی می‌پردازد. اینکه چطور عده‌ای در فقر به‌سر می‌برند و عده‌ای دیگر در کمال ثروتند و اینکه چطور آن‌ها که فقیرند حتی بیشتر در سعی و تلاشند اما فرد ثروتمند سخت کار نمی‌کند. چه دلایلی باعث شکل‌گیری چنین مناسباتی شده و می‌شود؟ راه‌حل دگرگون شدن این وضعیت چیست؟ رضا حیات‌الغیب سعی کرده در کتاب «اشراف‌زادگان فقیر» به این پرسش‌ها پاسخ دهد. 

ادعای کتاب اشراف زادگان فقیر

«اشراف‌زادگان فقیر» درباره‌ی چیست؟

چطور می‌توانیم فقر را کنار بزنیم و همان‌طوری زندگی کنیم که آرزویش را داریم و لایقش هستیم؟ این شاید مهم‌ترین پرسش و اساسی‌ترین سؤالی باشد که نویسنده‌ی کتاب به‌دنبال پاسخ به آن باشد. نویسنده در این اثر تألیفی ادعایی را مطرح می‌کند که در نوع خود بدیع است. اینکه ثروت و فقر توهمی زائیده‌ی ذهن آدمیان است. فقر تنها به این دلیل وجود دارد که برخی از نیروها در جهان وجود آن را لازم و ضروری می‌دانند. به این ترتیب عده‌ای برای همیشه در فقر زندگی می‌کنند تا دیگران به ثروت، پول و امکانات دسترسی داشته باشند. نکته‌ی جالب دیگر نیز این است که نباید فراموش کنیم که حتی اگر همه فقر را ستایش کنند، باز هم کافی و درست نیست. چراکه ما برای داشتن یک زندگی موفق، برای اینکه بتوانیم از تمام ظرفیت وجودمان استفاده کنیم و پیشرفت کنیم، به پول نیاز داریم. حال اگر همین حالا به شما بگویند به‌راحتی می‌توانید فقر را از بین ببرید و در مسیر رسیدن به تمام اهدافتان قرار بگیرید، چه می‌کنید؟ کتاب «اشراف‌زادگان فقیر» قرار است به مخاطبانش کمک کند تا به این باور برسند که فقر وجود ندارد.

بخشی از کتاب اشراف زادگان فقیر

ژانر کتاب «اشراف‌زادگان فقیر»

کتاب را باید در زمره‌ی کتاب‌های توسعه‌ی فردی جای داد. کتاب‌هایی که تلاش می‌کنند دیدگاه انسان را به خود و جامعه تغییر دهد. همچنین باورهای رایج به مفاهیم و مسائل مختلف را در فرد دگرگون کند و کمک کند خواننده از زوایایی که تا به امروز از آن‌ها مغفول مانده به خود و دیگری و مسائل بنگرد.

آموزه‌های اصلی کتاب

«اشراف‌زادگان فقیر» نه فقط درباره‌ی فقر و ثروت بلکه بخشی از آن درباره‌ی چگونگی اعتلای روح و جان است. یکی از مفاهیمی که نویسنده بر آن انگشت می‌گذارد مسئله‌ی رقابت است؛ رقابت با دیگران که به نظر نویسنده باعث می‌شود آدمی دائماً احساس فقر کند. حسادت هم مانند رقابت چنین کاری با انسان می‌کند. نویسنده توصیه می‌کند که اگر می‌خواهیم ثروتمندانه زندگی کنیم از مبارزه کردن و حسادت دست بکشیم. از فرو رفتن در نقش قربانی هم باید دست بکشیم. چرا که به اعتقاد نویسنده کسی که فقط از بدبختی‌هایش می‌گوید نمی‌تواند ثروتمند باشد. 

خلاصه کتاب اشراف زادگان فقیر

بازتاب کتاب «اشراف‌زادگان فقیر»

وقتی کتاب منتشر شد و خوانده شد، خوانندگانش به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه آن را کتابی موفق دانسته‌اند که توانسته با آموزه‌ها و رهنمون‌هایی که دارد به آن‌ها در زندگی کمک کند. اما در مقابل عده‌ی دیگری هم بوده‌اند که کتاب را نفی و نقد منفی کردند. آن را در زمره‌ی روان‌شناسی زرد خواندند و آن را پر از شعار و جملات کلیشه‌ایِ انگیزشی توصیف کردند. این دیگر با شماست که وقتی کتاب را می‌خوانید از آن چه برداشتی خواهید کرد.

Separator

یک جرعه از کتاب

این یک توهم است که باید برای کسب منافع با همدیگر بجنگیم، چون هیچ کمبودی در هیچ جای جهان هستی وجود ندارد و همه ی مردم به مرور این را متوجه خواهند شد و آن زمان، زمانی خواهد بود كه صلح سرتاسر جهان را فرا خواهد گرفت.
عده‌ای می‌خواهند آحاد مردم در فقر و ناآگاهی زندگی کنند؛ چرا که این‌گونه براحتی به بردگی گرفته خواهند شد! حال اگر مردم آگاه شوند و به راحتی فراوانی و نعمت را به زندگی خود دعوت کنند دیگر هیچ‌کسی برده و دیگری با یک سیستم نخواهد شد؛ این چیزی نیست که آن‌ها می‌خواهند و البته که اشتباه می‌کنند؛ چون اگر قوانین جهان هستی را خوب درک می‌کردند، متوجه می شدند که بدون به بردگی گرفتن دیگران هم می‌توان به همه‌ی خواسته‌های خویش رسید.
«هر قدر هم که در ستایش فقر صحبت شود، باز هم این واقعیت پابرجاست که نمی‌توانیم زندگی کامل و موفقی داشته باشیم، مگر اینکه ثروتمند باشیم. هیچ‌کسی بدون پول کافی نمی‌تواند به بالاترین سطح استعداد و رشد روحی‌اش برسد؛ چون برای گشایش روح و رشد استعدادها به چیزهای زیادی احتیاج داریم و بدون پول نمی‌توانیم آن‌ها را فراهم کنیم. خداوند صفات بسیار زیادی دارد، ولی هیچ‌گاه صفت فقر را برای خود برنگزیده و نگفته است فقیرم! خداوند در تمام کتاب‌های آسمانی خود را غنی و صمد معرفی کرده است؛ بی‌نیاز و سرشار از غنا! پس فقر نه فضیلت است و نه می‌تواند خواست خداوند باشد. هیچ کجای جهان هستی، شما آثاری از فقر نخواهید دید، مگر در یک مورد و آن هم بین انسان‌هایی که فقر را باور کرده و با آن زندگی می‌کنند. شما فقط در یک گوشه از جهان فقر را خواهید دید و آن گوشه جایی است که انسان‌های فقیر با انعکاس نگاه و انرژی فقیرانه‌ی خود باعث تجلی فقر در سر و روی آن منطقه می‌شوند. انسان حق زندگی دارد. این بدان معناست که او قابلیت این را دارد که بتواند بدون مشکل از هر امکاناتی که برای حداکثر پیشرفت ذهنی، روحی و جسمی خود نیازمند است بهره بگیرد. به بیانی دیگر او حق دارد ثروتمند باشد. برای ثروتمندشدن واقعی نباید به میزان اندک رضایت داد. هیچ‌کس نباید به امکانات اندک رضایت دهد، در حالی‌که می‌تواند و توانایی آن را دارد که از امکانات بیشتری لذت ببرد. رضایت داشتن به اندک احمقانه است. ما نمی‌توانیم جلوی این آرزو را بگیریم که دوست داریم همانی باشیم که توانش را داریم.»
پشتکار عاملی مهم در روند تبدیل اشتیاق به معادل مادی آن است. اساس پشتکار نیروی اراده است. نیروی اراده و اشتیاق وقتی که درست ترکیب شوند، جفتی مقاومت‌ناپذیر می‌سازند. افراد ثروتمند نیروی اراده‌ی خود را با پشتکار ترکیب می‌کنند و به‌عنوان اساس آرزوهای‌شان مورد استفاده قرار می‌دهند تا نیل به اهدافشان حتمی شود. بیشتر مردم حاضرند اهداف و مقاصد خود را کنار بگذارند و با دیدن اولین نشانه‌ی مخالفت یا بدشانسی تسلیم شوند. معدودی به‌رغم همه‌ی مخالفت‌ها ادامه می‌دهند تا به هدف خود برسند و این معدود افراد همان فوردها، کارنگی‌ها، ادیسون‌ها، بیل‌ گیتس‌ها، استیو جابزها هستند که علاوه بر ثروتمندکردن خود و هزاران نفر دیگر، باعث دگرگونی در سرتاسر دنیا می‌شوند. هیچ جایگزینی برای پشتکار وجود ندارد، نمی‌تواند با ویژگی دیگری تعویض شود. در آغاز این را به‌خاطر بسپارید و هنگامی که پیشرفت سخت و کند صورت می‌گیرد، به شما دل و جرئت خواهد داد. هرگز به افرادی که به طور طبیعی استعداد ذاتی دارند و دارای موهبت هستند، حسادت نکنید. برای افرادی که به‌ندرت ارزش تلاش و پشتکار و تمرکز را می‌فهمند، این موهبت نوعی نفرین به‌شمار می‌آید و آن‌ها، بعدها بهای آن را خواهند پرداخت. هر روز نخستین روز بقیه‌ی زندگی شماست. توانایی فراموش‌کردن شکست‌های گذشته‌تان را افزایش دهید، یا به عبارت دقیق‌تر ناراحتی‌ و یأس‌هایی را که در وجودتان نشسته به فراموشی بسپارید و در عین‌حال از گذشته‌ها درس بگیرید.
وابستگی مالی به دولت‌ها، اساس بردگی مدرن است. همه می‌خواهند به خرج دولت زندگی کنند. آن‌ها فراموش کرده‌اند که خود دولت به خرج همان‌ها زندگی می‌کند. دولت‌ها، بانک‌ها، سیاست‌ها هرکاری را که از نظر مالی برای شما انجام دهند، در کنار آن زنجیری به پای شما می‌بندند که مانع آزادی‌ مالی‌تان هم از نظر فیزیکی و هم متافیزیکی می‌شود. آزادانه و خلاقانه زندگی کنید و بی‌نیاز از کمک دولت‌ها باشید. کارمند و کارگری که از روی عشق و علاقه نباشد، یک نوع بردگی است که در نهایت شما را به شرک می‌کشاند، چون خیالتان راحت است که در پایان هر ماه مبلغی مشخص به حسابتان واریز می‌شود؛ در حالی‌که خدواند می‌گوید هر روز رزق خود را از من بخواه.... به‌جای این‌که بگویید: الهی به امید تو، می‌گویید: الهی به امید شرکت! کارمندی برای امنیت، انسان را در یک لایه‌ی بظاهر محافظ و امن نگه می‌دارد، ولی پی‌گرفتن اشتیاقتان و کارآفرینی، یعنی هر روز طنابتان به خداوند وصل است. موضوع فقط کسب درآمد نیست. مهم آزادکردن خودتان است. مهم این است که چگونه پول درمی‌آورید: با آزادی یا بردگی؟ شما نباید مجبور شوید زمان را با پول معامله کنید. اصلاً یه ایده‌ی جدید، انقلابی و یا حتی به سرمایه‌ی کلان نیازی نیست. شما می‌توانید هر کجا که هستید و همین الان فرصت و راهی برای شروع تجربه‌ی بازی خود بیابید. فرصت‌هایی وجود دارد که ممکن است آن‌ها را نادیده گرفته باشید مثل: علایق و نبوغ خود.
افراد خیلی زیادی فقط با جسم خود پول درمی‌آورند که همان فقیران جامعه هستند، اما ثروتمند با باورهای ثروت‌آفرین و اقدامات به موقع و هوشمندانه ثروت را به دنبال خود می‌کشد. متاسفانه نظام آموزشی ما در بیشتر دنیا تمایلی به بیرون کشیدن نبوغ مالی فرزندان‌مان ندارد؛ آن‌ها فقط می‌خواهند مطالب بیشتری در فرزندان‌مان فرو کنند و در بیشتر موارد این مطالب زندگی فرزندان‌مان را به‌عنوان کارمند برنامه‌ریزی می‌کند. البته این والدین هستند که باید با یادگیری اصول اصلی، ثروتمند شدن و آموزش آن‌ها به فرزندان خود، زندگی ثروتمندانه‌ای را رقم بزنند.
Separator

خلاصه کتاب

«اشراف‌زادگان فقیر» کتابی است در چهل پرده که در این پرده‌ها یا فصول، نویسنده با اقتصاددانان کاری ندارد و برایش شرایط اقتصادی مطرح نیست. آنچه که برای او مطرح و مهم است و در پرده‌های کتاب مطرح می‌شود اقتصاد فردی و رهایی از بردگی اقتصادی و تجربه‌ی آزادی مالی فرد است. هر پرده حقایقی را برای ما به نمایش می‌گذارد که آگاهی بر آن‌ها لازمه‌ی داشتن یک زندگی غنی است.
Separator

درباره نویسنده

رضا حیات‌الغیب
رضا حیات‌الغیب
دیگر کتاب‌های نویسنده
سید رضا حیات الغیب نویسندۀ ایرانی متولد سال ۱۳۶۷ است. اولین کتاب این نویسنده کتاب «باورهای زیبای یک مرد ثروتمند» است که در سال ۱۳۹۴ چاپ شد. این کتاب در واقع با نثری ساده و روان و مختصر نوشته شده و چکیده‌ای از همه‌ی آنچه است که برای ثروتمند شدن به آن نیاز دارید. کتاب دوم سید رضا حیات الغیب «معجزه‌گر خاموش» است. با این‌حال هیچ‌یک از این آثار از نظر شهرت به پای «اشراف‌زادگان فقیر» نمی‌رسد.
Separator

سوالات متداول

از آنجا که کتاب در زمره‌ی آثر خودیاری به‌شمار می‌رود خواندنش به همه توصیه می‌شود. از کسانی که مشکلات روحی دارند تا کسانی که در کار خود به بن‌بست رسیده‌اند.
چراکه کتابی تألیفی است. بیشتر آثاری که در زمینۀ‌ی توسعه‌ی فردی و خودیاری منتشر شده، ترجمه هستند و این کتاب تألیفی به‌خاطر مثال‌هایی که از جامعه‌ی ایران امروز می‌زند ملموس‌تر و خواندنی‌تر است.
Separator

کتاب‌های مشابه

Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.