جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها
دسته بندی: رمان خارجی

بخش دی

فریدا مک فادن
5 دقیقه
بخش دی
400
0
اینجا همه مریض‌اند
درباره‌ی کتاب «بخش دی»

معرفی کتاب

امروزه دیگر فریدا مک فادن نویسنده‌ی مشهوری در ایران است. رمان‌هایش از «خدمتکار» و «راز خدمتکار» گرفته تا  کتاب هیچ‌وقت دروغ نگو و همین رمان «بخش دی» مانند بسیاری از نقاط جهان، در ایران هم با استقبال خوانندگان قرار گرفته. بخصوص تریلرخوانان، آنانی که به رمان‌های روان‌شناسانه علاقه‌مندند. پس این وعده را می‌دهیم که «بخش دی» هم همان ویژگی‌های یک رمان دلهره‌آور را دارد. با داستانی جذاب و پرهیجان، با ترکیبی از تعلیق، رازآلودگی و شخصیت‌پردازی‌های پیچیده که خوانندگان را به دنیایی تاریک و مرموز می‌برد که در آن هر لحظه امکان وقوع اتفاقات غیرمنتظره وجود دارد.

«بخش دی» درباره‌ی چیست؟

داستان  رمان در یک بیمارستان روانی آغاز می‌شود، جایی‌که پرستار جوانی به‌نام امی برنر به تازگی در بخش دی (Ward D) بیمارستان مشغول به کار شده. این بخش به بیماران روانی خطرناک اختصاص دارد و امی آرام‌آرام متوجه می‌شود که اتفاقات عجیبی در این بخش در حال رخ دادن است. با بیماران مرموز و کارکنان مشکوک بیمارستان مواجه می‌شود و به‌تدریج به رازهای تاریکی که در دل این بخش پنهان شده‌اند پی می‌برد. او تلاش می‌کند تا بین وظایف حرفه‌ای خود و کنجکاوی شخصی‌اش تعادل برقرار کند، اما هرچه بیشتر تحقیق می‌کند، بیشتر در شبکه‌ای از دروغ‌ها و خیانت‌ها فرو می‌رود. او باید با ترس‌ها و شک‌های خود مواجه شود و راهی برای نجات خود و بیماران پیدا کند.

خلاصه کتاب بخش دی

شخصیت‌های رمان «بخش دی»

امی برنر به‌عنوان شخصیت اصلی داستان، زنی باهوش است و با وجود ترس‌ها و تردیدهایش، تلاش می‌کند تا حقیقت را کشف کند. او نمادی از شجاعت و پشتکار است و تصمیمات او نقش مهمی در پیشبرد داستان دارد. دیگر شخصیت‌ها البته بیماران هستند که هر یک شخصیت منحصربه‌فردی دارند با گذشته‌ای پر از راز و هر یک از طیف گسترده‌ای از اختلالات روانی رنج می‌برند. این بیماران نه‌تنها برای امی مانعی هستند بلکه هر یک از آن‌ها تکه‌ای از پازل بزرگ‌تر داستانند. بعد از بیماران، کارکنان بیمارستان هستند که آن‌ها نیز کمتر از بیماران شخصیت پیچیده‌تری ندارند. هر کدام‌شان انگیزه‌ها و اهداف خاص خود را دارند و برخی از آن‌ها دوست و حامی امی هستند و بعضی دیگر دشمنان مخفی او.

بریده کتاب بخش دی

تم‌ها و مضامین اصلی رمان «بخش دی»

اول از همه ترس و دلهره است که یکی از تم‌های اصلی رمان به‌شمار می‌رود. مک فادن با استفاده از تکنیک توصیف دقیق و صحنه‌های پر از تعلیق، توانسته فضایی ایجاد کند که خواننده را هر لحظه در وضعیت اضطراب و نگرانی نگه دارد. دومین تم تکرارشونده در رمان «بخش دی» مسئله‌ی حقیقت و دروغ است که در رمان مرزمیان‌شان مبهم و کمرنگ می‌شود. امی مجبور است در میان انبوهی از اطلاعات نادرست و فریب‌ها و دروغ‌ها، راه خود را پیدا کند و به حقیقت برسد.

روان‌شناسی در رمان «بخش دی»

«بخش دی» رمانی است در ژانر ادبی تریلر یا همان دلهره‌آور اما به بررسی عمیق روان‌شناسی و بیماری‌های روانی هم می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه ذهن انسان می‌تواند تحت‌تأثیر شرایط مختلف قرار گیرد. همچنین، رمان نقد سیستم‌ها و بوروکراسی در نظام بهداشت و درمان و سلامت هم هست. خاصه شیوه‌ی برخورد با بیماران روانی. از این نظر «بخش دی» ما را به یاد رمان «پرواز بر فراز آشیانه‌ی فاخته» می‌اندازد.

ژانر کتاب بخش دی

سبک نویسنده در رمان «بخش دی»

فریدا مک فادن در «بخش دی» از سبک نوشتاری جذاب و روانی استفاده کرده که خواننده را از همان ابتدا درگیر داستان می‌کند. توصیفات دقیق و دیالوگ‌های جذاب، به همراه توالی سریع وقایع، باعث می‌شود که کتاب را رها نکنی و به‌قول منتقدی یکی از سرگرم‌کننده‌ترین رمان‌های پرفروش سال‌های اخیر را بخوانی. 
رمان "بخش دی" نوشته فریدا مک فادن یک اثر برجسته در ژانر دلهره‌آور و معمایی است که با شخصیت‌پردازی‌های قوی، تم‌های عمیق و سبک نوشتاری جذاب، توانسته است خوانندگان زیادی را مجذوب خود کند. این کتاب نه تنها یک داستان پر از تعلیق و هیجان است، بلکه به بررسی موضوعات مهم روان‌شناسی و اجتماعی نیز می‌پردازد. اگر به دنبال یک رمان دلهره‌آور و فکری هستید، "بخش دی" انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.

Separator

یک جرعه از کتاب

خوش‌بینی و احمق بودن با هم فرق داره.
احساس عجیبی است که در فضایی کوچک بین آدم‌هایی باشم که روح‌شان خبر ندارد چه‌چیزهایی را پشت‌سر گذاشته‌ام.
کَم می‌خندد. «پس اسکیزوفرنیکه؟» دکتر بک اخم می‌کند. «نه. "اسکیزوفرنیک" نیست. ما به بیمارها این‌طوری اشاره نمی‌کنیم. میگل یه آدمه و فقط با اختلال روانی‌ش توصیف نمی‌شه. اون یه اسکیزوفرنیک نیست، یه آدمه که به بیماری اسکیزوفرنی مبتلاست. متوجه شدی؟»
ولی همیشه برای کتاب خواندن وقت می‌گذاشتم. هر بار که کتابی را برمی‌داشتم، برایم مثل فرار بود. برای یکی دو ساعت، به‌جای دنیای کسل‌کنندهٔ خودم، بخشی از دنیای کتاب می‌شدم.
افرادی که استعدادی باورنکردنی دارند بیشتر مستعد بیماری‌های روانی‌اند؟
بهترین دروغ‌ها همیشه به حقیقت نزدیک‌اند.
آخرین باری که با هم صحبت کردیم رفتار خیلی بدی با او داشتم. سعی داشت به من پیشنهاد صلح و آشتی بدهد و من ردش کردم. در دفاع از خودم باید بگویم، نمی‌دانستم آخرین باری است که با هم حرف می‌زنیم.
تنها راه اینکه بفهمی سلامت عقلی داری این است که یک فرد کاملاً دیوانه را ببینی.
داخل این اتاق مرگ جریان دارد.
کاری که باید بکنیم اینه... باید تا صبح دووم بیاریم.
Separator

خلاصه کتاب

داستان پزشک جوانی است به نام اِمی برنر که کارآموزی دانشکدهٔ پزشکی‌اش را در یک بیمارستان روانی می‌گذراند و در بخشی به نام بخش D. او نمی‌تواند از آن بخش خارج شود مگر در صورتی که از کدی خاص برای خروج استفاده کند. او در طول شیفتش، به‌جز در موارد اضطراری، اجازه‌ی خروج از بخش را ندارد. کم‌کم اِمی برنر از بودن در بخش D احساس وحشت می‌کند. او متوجه می‌شود که اتفاق وحشتناکی در آن بخش و میان دیوارهای شدیداً امنیتی در حال وقوع است. وقتی بیمارها و کارکنان بخش یکی‌یکی بدون هیچ ردی ناپدید می‌شوند، مشخص می‌شود که جان تمام افراد حاضر در آن بخش در خطر است. سؤال این است: نکند امی دیگر نتواند از آن بخش خلاص شود؟

Separator

درباره نویسنده

نخستین رمانش در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. آن موقع مثل خودش، کسی نمی‌دانست که کم‌تر از یک دهه بعد، او به نویسنده‌ای بدل می‌شود که آثارش پرفروش می‌شود. فریدا مک‌فادن، خیلی زود به نویسنده‌ای موفق بدل شد. نویسنده‌ای که پزشک متخصص در آسیب‌های مغزی است و حرفه‌اش هم بسیار در کار نویسندگی کمک‌حالش بوده. درست مانند خانه‌ای که در آن زندگی می‌کند. خانه‌ای مثل همان خانه‌های هراسناک داستان‌هایش. خانه‌ای سه طبقه با قدمتی نزدیک به صد سال، مشرف به اقیانوس. با راه‌پله‌هایی که ناله می‌کنند و اگر در این خانه فریاد بزنی هیچ‌کس صدایت را نخواهد شنید. این‌ها را مک‌فادن در صفحه‌ی گودریدزش نوشته. تا کنون کتاب‌هایش برنده‌ی جوایز بسیاری شده‌اند، از جمله جایزه‌ی بین‌المللی بهترین کتاب نویسندگان تریلرنویس و بهترین کتاب آمازون. 
Separator

سوالات متداول

آنان که از خواندن رمان‌های دلهره‌آور لذت می‌برند.
از نویسندگان خوش‌اقبال غربی در ایران یکی هم همین فریدا مک‌فادن بوده که بیشتر آثارش به فارسی ترجمه شده. بعد از «بخش دی» می‌توانی رمان‌های «راز خدمتکار» و «هیچ‌وقت دروغ نگو» را دست بگیری.
Separator

کتاب‌های مشابه

Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.