جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها
دسته بندی: رمان خارجی

دیزی دارکر

الیس فینی
5 دقیقه
دیزی دارکر
282
0
فستیوال قتل!
درباره‌ی کتاب «دیزی دارکر»

معرفی کتاب

خود آلیس فینی نویسنده‌ی کتاب آن را «یک داستان تاریک و پیچیده» خوانده است. داستان یک خانواده که برای برگزاری جشن تولد دور هم جمع می‌شوند اما با حادثه‌ای جهان آن‌ها تغییر می‌کند. قاتلی در میان آن‌هاست. «دیزی دارکر» که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد خیلی زود به یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های سال بدل شد و تحسین منتقدان را به همراه داشت. منتقدی آن را «اثری با چرخش‌ها و رازهای پنهان عالی» توصیف کرد و «نیویورک تایمز» هم آن را کتابی «جذاب و سرگرم‌‌کننده» خواند. آن‌قدر جذاب که یکی دیگر از خوانندگان کتاب گفته بود هنگام خواندنش از شدت هیجان روی لبه‌ی صندلی‌اش می‌نشسته و قادر به رها کردن رمان نبوده است. «هوشمندانه و گیج‌کننده». این توصیف بیشتر منتقدان درباره‌ی رمان «دیزی دارکر» بود. حالا این رمان خواندنی که آن را «فستیوال قتل» هم خوانده‌اند درباره‌ی چیست؟

خلاصه کتاب دیزی دارکر

«دیزی دارکر» درباره‌ی چیست؟ 

در یک کلام قتل و رازهای خانوادگی. مادربزرگی که می‌داند نفس‌های آخر زندگی‌اش را می‌کشد اعضای خانواده‌اش را به مناسبت تولد هشتادسالگی‌اش دور هم جمع می‌کند تا وصیت‌نامه‌اش را بخواند. اما این‌ها همه بهانه است. پشت پرده‌ی تمام این ماجراها، یعنی تولد و خواندن وضیت‌نامه رازی نهفته است: دادن یک درس فراموش‌نشدنی به اعضای خانواده. 

آلیس فینی «دیزی دارکر» را چطور نوشته است؟

خود آلیس فینی در گفت‌وگویی به این سؤال پاسخ داده است. اینکه برنامه‌ریزی برای نوشتن هر کتاب برای او متفاوت است و تمایل دارد قبل از نوشتن حتی یک کلمه، ماه‌ها درباره‌ی شخصیت‌ها و و روند کلی داستان فکر کند. جالب است بدانید او «دیزی دارکر» را طی پنج سال نوشت و به اتمام رساند. خودش گفته این دشوارترین رمانش بوده است. 
«دختر بد خوب»، «گاهی دروغ می‌گویم» و کتاب سنگ کاغذ قیچی از رمان‌های دیگر او هستند. 

نظر نویسنده درباره کتاب دیزی دارکر

آلیس فینی تحت‌تأثیر چه نویسنده‌ای بوده است؟

وقتی «دیزی دارکر» را می‌خوانی و اگر اهل رمان‌های جنایی باشی، بدون مکث به یاد آثار آگاتاکریستی می‌افتی. عجیب هم نیست چون خود آلیس فینی «دیزی دارکر» را رمان آگاتاکریستی خود نامیده.  

ژانر «دیزی دارکر»

«دیزی دارکر» را باید در ژانر جنایی، دلهره‌آور و تریلر دانست. رمانی است که هم در آن قتل رخ می‌دهد و هم در تمام سطرهای رمان «هیجان» و «تعلیق» دو عنصر ژانر تریلر به چشم می‌خورد. نویسنده‌ فضایی از سؤال و رمز و راز را می‌آفریند. آن‌هم با بهره‌گیری از دیالوگ‌ها و پنهان‌کاری‌های شخصیت‌ها. غافلگیری هم یکی دیگر از عناصر این رمان است. او پاسخ‌های خواننده را به پرسش‌هایی که در رمان مطرح می‌شود، رد می‌کند و همین سبب هیجان می‌شود.

بخشی از کتاب دیزی دارکر

شخصیت‌پردازی در رمان «دیزی دارکر»

در چنین رمان‌هایی کار سخت و اصلی نویسنده شخصیت‌پردازی است. شخصیت‌ها باید نه سیاه و نه سفید بلکه خاکستری باشند. بتوانند هم حقیقت را بیان کنند و هم دروغگو باشند. «دیزی دارکر» چنین شخصیت‌هایی دارد. شخصیت اصلی رمان یا همان راوی دیزی دارکر است. کسی که کودکی‌اش با دیگران متفاوت بوده و به مدرسه نرفته و همین باعث نوعی از انزواطلبی در او شده، آن‌چنان که بیش از آنکه با دیگران سر کند با کتاب‌ها زندگی می‌کند. شخصیتی درونی دارد. مادربزرگش او را بسیار دوست دارد و از این‌رو در تابستان به خانه‌ی مادربزرگش آمده تا تعطیلات را در خانه‌ی او بگذراند. دیگر شخصیت اصلی رمان بئاتریس دارکر، همان مادربزرگی که در داستان به قتل می‌رسد. کسی که نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودکان بوده. زنی با شخصیتی عجیب و غریب که همیشه لباس‌هایی با رنگ صورتی و بنفش می‌پوشد و به فال و طالع‌بینی معتقد است.

Separator

یک جرعه از کتاب

او می‌دانست که باید حقیقت را دریابد و نامش را پاک کند، اما نمی‌دانست از کجا شروع کند.
هر کسی که می‌شناسی هم خوبه هم بد، این بخشی از انسان بودنه.
بدترين نوع دل‌شکستگی اینه : کسی که دوست داری به کسی تبدیل بشه که نمی‌تونی دوستش داشته باشی.
ترحم با افزایش سن محو می‌شود، نفرت محو می‌شود و دوباره پیدا می‌شود، اما احساس گناه می‌تواند تا آخر عمر باقی بماند.
کتاب‌ها نجاتم دادند؛ من به آن‌ها پناه می‌بردم و در داستان‌هایشان زندگی می‌کردم.
آن روز که پای در این دنیای کوچک تنهایی گذاشتم، برای اولین‌بار احساس کردم که دیگر وجود ندارم. هیچ‌کس در آن زمان متوجه بیماری قلبی‌ام نشد . در سال ۱۹۷۵ همه‌چیز آن‌قدر پیچیده نبود که ممکن است الان باشد و رنگ‌وروی کبود من به دلیل ضربه‌ی تولد آسیب‌زای من شناخته شد.
دکتر با ناامیدی به پدرم گفت که بین من و مادرم یکی را انتخاب کند و با اظهار تأسف توضیح داد که فقط می‌تواند زندگی یکی از ما را نجات دهد. پدرم پس از اندکی تردید فکر کرد که همسرش را انتخاب کند، اما نمی‌دانست که باید تا آخر عمرش تاوان بدهد.
مهم است که موفقیت‌های کوچک را جشن بگیری، آن‌ها هم مثل بیشتر چیزها نیاز به نور دارند تا رشد کنند و تبدیل به موفقیت‌های بزرگ‌تر شوند.
جالب است که مردم چطور در نهایت شبیه اسم‌شان می‌شوند. انگار تعدادی حرف که به طرز خاصی کنار هم قرار گرفته‌اند می‌توانند آینده‌ی فرد را پیش‌بینی کنند؛ شادی یا غمش را. دانستن اسم یک فرد با شناختن او یکسان نیست ولی همه‌ی ما پیش از هر چیزی بر اساس اسم، طرف مقابل‌مان را قضاوت می‌کنیم و خودمان هم بر همان اساس قضاوت می‌شویم. دیزی دارکر اسمی است که زندگی به من داده و فکر می‌کنم من هم در نهایت شبیه اسمم شدم.
Separator

خلاصه کتاب

راوی رمان دختری است به‌نام دیزی دارکر که نوه‌ی محبوب مادربزرگش است. مادربزرگی که مشکل قلبی دارد و بارها تا دم مرگ رفته و برگشته. دیزی عاشق کتاب و کتابخوانی است. ماجرای رمان از روزی آغاز می‌شود که قرار است تمام اعضای خانواده‌ی دیزی دور هم جمع شوند تا تولد مادربزرگ هشتادساله‌شان را جشن بگیرند. آن‌ها، به خاطر رازهایی که هر یک داشتند، مدت‌ها از چنین مهمانی‌های خانوادگی فرار می‌کردند اما تولد هشتادسالگی مادربزرگ‌شان را نمی‌توانند نادیده بگیرند. زنی که نویسنده و برای کودکان می‌نوشته و سال‌ها پیش کتابی هم نوشته که به‌خاطرش ثروت زیادی کسب کرده است. همه برای جشن گرفتن به خانه‌ی قدیمی مادربزرگ در یک جزیره می‌روند و حضورشان در این جزیره، آغاز سلسله اتفاقاتی است که قرار است رخ بدهد. خانه‌ که به سبک ویکتوریایی با برجک‌های گوتیک ساخته شده است، در جزیره کورنیش قرار دارد. جزیره که هربار گرفتار جزرومد دریایی می‌شود، ارتباطش را با باقی جهان از دست می‌دهد. مادربزرگ عجیب و غریب خانواده، وقتی همه‌ی مهمان‌ها سر می‌رسند از راز این تولد پرده‌برداری می‌کند: او همه را دور هم جمع کرده است تا وصیت‌نامه‌اش را بخواند. اما وقتی نیمه‌شب آغاز می‌شود، مهمان‌ها بدن بی‌جان مادربزرگ را می‌بینند. عجیب‌تر از آن، متنی است که با گچ روی کاشی‌های آشپزخانه نوشته شده است: خانواده‌ی دیزی دارکر، سال‌های زیادی را با دروغگویی زندگی کرده‌اند. حالا قرار است پیش از مرگ‌شان، درس‌هایی بیاموزند. یک ساعت بعد از مرگ مادربزرگ، نفر بعدی به قتل می‌رسد. گذرگاه دریایی به زیر آب رفته و اعضای خانواده‌ی دارکر، در جزیره، با قاتلی که قصد جان تک تکشان را دارد، گیر افتاده‌اند. حالا ذهن همه‌شان درگیر یک سؤال است: چطور می‌توانند خودشان را از این مخمصه نجات دهند؟
Separator

درباره نویسنده

الیس فینی رمان‌نویسی بریتانیایی است که عمده‌ی آثارش در ژانر معمایی و تریلر نوشته شده‌اند. او پیش از اینکه نویسندگی را پیشه‌ی تمام‌وقتش کند، پانزده سال در بی‌بی‌سی تهیه‌کننده و خبرنگار بود. اولین رمانش، «من گاهی دروغ می‌گویم» (Sometimes I Lie)، را در سی سالگی، در اوقات فراغت و قطارسواری تا سر کار، نوشت و کمپانی فاکس در سال ۲۰۱۹ حق ساخت سریال کوتاهی از روی این رمان را با بازی سارا میشکل گلر خریداری کرد. 

«من می‌دانم تو کی هستی» (I Know Who You Are) و «مال مرد و مال زن» (His & Hers) دو رمان بعدی او، نامش را بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخت و «سنگ، کاغذ، قیچی» شهرتش را جهانی کرد. کتاب‌های او تا به حال به بیش از بیست و پنج زبان ترجمه شده‌اند و میلیون‌ها نسخه از آن‌ها به فروش رفته‌اند.  

الیس فینی استعداد ویژه‌ای دارد در نوشتن رمان‌های پرتعلیقِ به‌یادمادنی که همیشه از بقیه‌ی رقبایش سَر است چون شخصیت‌های سرزنده‌اش خوب پرداخته شده‌اند و قصه‌هایش پیچ‌هایی غافلگیرکننده دارند. 

فینی در «سنگ، کاغذ، قیچی» به دل رازهای تیره و تاری می‌زند که بین زوجی ظاهراً خوشبخت وجود دارد، موضوعی که حتماً برایتان آشناست، نه؟ اما همین خط روایی ساده در دستان پرتوان فینی چنان پیچ و خمی پیدا می‌کند که هر بار از تعجب مات‌تان می‌برد. 

فینی در همه‌ی تریلرهایش آهسته شروع می‌کند، شما را نرم نرم به داخل قصه می‌کشاند و بعد در تونلی پیچاپیچ سرعت می‌گیرد و با پایانی پیش‌بینی‌ناپذیر متحیرتان می‌کند. «سنگ، کاغذ، قیچی» هم همین است. آنچه در ابتدا قصه‌ای سرراست به نظر می‌آید با ذره ذره اطلاعاتی که در فصل‌های کوتاهش به خواننده داده می‌شود به معمایی چند وجهی تبدیل می‌شود. فینی در درآمیختن چند زاویه‌ی دید بدون گیج کردن خواننده و مبهم کردن فضا استاد است. 

تهیه‌کننده‌ی سریال پرمخاطب «تاج» (The Crown) به‌تازگی ساخت سریالی با اقتباس از «سنگ، کاغذ، قیچی» را برای شبکه‌ی تلویزیونی نتفلیکس آغاز کرده است. 
Separator

سوالات متداول

برای عشاق رمان‌های جنایی و معمایی. کسانی‌که از دیرباز با آثار آگاتا کریستی و آرتور کانن دویل جنایی‌خوان شدند و همچنان هم جنایی می‌خوانند.
«دیزی دارکر» یک رمان بزرگسال است؛ البته برای کتاب‌های خوب نمی‌توان یک گروه سنی مشخص کرد. اگر نوجوان هستید ولی به رمان‌های جنایی علاقه دارید و از حل کردن معماها و باز کردن گره‌ها لذت می‌برید، این کتاب همان چیزی است که باید بخوانید.
Separator

کتاب‌های مشابه

Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.