جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها
دسته بندی: سیاست

نبرد من

آدولف هیتلر
6 دقیقه
نبرد من
7
0
اندیشه‌های در هم دیکتاتور بزرگ
درباره‌ی کتاب «نبرد من»

معرفی کتاب

کتاب «نبرد من» با عنوان اصلی Mein Kampf، نوشته‌ی آدولف هیتلر رهبر آلمان نازی است که در دو جلد و در سال‌های 1925 و 1926 منتشر شد. این کتاب دربردارنده‌ی عناصر یک زندگینامه‌ی خودنوشت و اندیشه‌های سیاسی هیتلر می‌شود که در واقع اساس نازیسم را شکل دادند. «نبرد من» به هیتلر کمک کرد جایگاه و اعتبارش را به عنوان متفکر و رهبر مستحکم کند و با وجود اینکه کتاب حاوی مطالب جنجال‌برانگیز و سرکوب حقوق انسانی و دموکراسی بود، به توسعه‌ی ایدئولوژی نازی کمک کرد. 

هیتلر در «نبرد من» چه می‌گوید؟

هیتلر در این کتاب طیفی از ایده‌های سیاسی و ایدئولوژیکی‌اش را مطرح می‌کند که اساس حزب نازی و سیاست‌های بعدی‌اش بودند. او قصد داشت نظراتش را در اختیار مخاطبان گسترده‌تری در حزب نازی و مردم آلمان قرار دهد به همین دلیل «نبرد من» را نوشت. این کتاب در واقع بیانیه‌ای است از ایدئولوژی‌های سیاسی هیتلر که در آن چشم‌اندازش را به آلمان نو به تصویر می‌کشد و سیاست‌هایی را که باور دارد رسیدن به این چشم‌انداز را تسهیل می‌کند، برمی‌شمرد.   

موضوع اصلی کتاب نبرد من

مضامین «نبرد من» 

یهودی‌ستیز متعصب: نفرت هیتلر از یهودیان موضوع محوری کتاب است؛ هیتلر این قوم را مقصر بسیاری از مشکلات آلمان می‌داند و خود را طرفدار حذف آن‌ها از جامعه معرفی می‌کند. 
جهان‌بینی نژادپرستانه: کتاب ایده‌ی برتری نژادی آریایی‌ها و نیاز به حمایت و برتر دانستن قوم «ژرمن» نسبت به سایر قوم‌ها را تبلیغ و ترویج می‌کند. 
سیاست خارجی خشن: هیتلر دلیل می‌آورد که آلمانی‌ها باید در اروپای شرقی «فضای حیاتی» (یا لبنس‌راوم) داشته باشند؛ این ایده‌ی او یعنی اشغال و استعمار ملت‌های دیگر. 
استبدادگرایی: هیتلر طرفدار دولتی قدرتمند و متمرکز بود که قدرت مطلق را در اختیار داشته باشد و دموکراسی و حقوق بشر را سرکوب کند.  

مضامین کتاب نبرد من

هیتلر چه زمانی «نبرد من» را نوشت؟

در نوامبر 1923 آدولف هیتلر و اریش لوندورف کودتایی را طراحی کردند که به کودتای مونیخ معروف است. با شکست کودتا، بعضی از اعضای سطح بالای حزب نازی دستگیر و زندانی شدند. هیتلر به پنج سال زندان محکوم شد و حکم خود را در زندان لندزبورگ گذراند. او در زندان تمام وقتش را صرف نوشتن کتاب می‌کرد. 

هیتلر «نبرد من» را چگونه نوشت؟

هیتلر این کتاب را با دست خود ننوشت بلکه عمده‌ی مطالب را به هم‌سلولی‌اش، رودولف هس، دیکته ‌کرد. همین هم‌سلولی بعدها مطالب را رونویسی و اصلاح کرد. دیکته کردن باعث شد هیتلر ایده‌ها و نظریاتش را به سبک جریان سیال ذهن بیان کند که در ساختار پریشان و بی‌نظم کتاب مشهود است. 

عنوان کتاب 

هیتلر در ابتدا قصد داشت نام کتابش را «چهار و نیم سال نبرد در برابر دروغ، بلاهت و بزدلی» بنامد. اما ماکس آمان، رئیس رسانه و مطبوعات رایش سوم و ناشر هیتلر، عنوان کوتاه‌ترِ «نبرد من» را پیشنهاد کرد و همین عنوان روی کتاب ماند.  

بخشی از کتاب نبرد من

انتشار «نبرد من» 

بلافاصله بعد از اینکه هیتلر از زندان آزاد شد، اولین جلد «نبرد من» منتشر شد. جلد دوم در 1926 به کتابفروشی‌ها رفت. این کتاب در ابتدا چندان فروشی نداشت، اما همین که هیتلر و حزب نازی در اوایل دهه‌ی 1930 قدرت را به دست می‌گرفتند، فروش «نبرد من» اوج گرفت. در 1933 که هیتلر صدراعظم آلمان شد، «نبرد من» کتاب پرفروشی شد که هم در آلمان و هم در کشورهای دیگر خواننده داشت. 

واکنش‌‌ها به انتشار «نبرد من»

تا زمانی که آدولف هیتلر در دهه‌ی 1930 به قدرت نرسید، این کتاب با اقبال مواجه نشد. در زمان انتشار کتاب منتقدان چندان توجهی به آن نکردند. از نظر ریویونویس‌ها و خوانندگان سبک نوشتاری «نبرد من» ضعیف، سردرگم و فاقد عمق یا اصالت فکری نویسنده است. اما زمانی که هیتلر به قدرت رسید، خوانندگان اثرش نیز بی‌شمار شدند و آوازه‌اش به آن سوی مرزها نیز کشیده شد. در 1933 که هیتلر صدراعظم آلمان شد، فروش کتاب به یک میلیون نسخه رسیده بود و متن بنیانی برای فهم ایدئولوژی نازی به شمار می‌رفت. 
نیویورک تایمز این کتاب را اینطور توصیف کرده: ضروری و جالب توجه.

ترجمه‌های این کتاب 

ترجمه فرشته اکبرپور، انتشارات نگاه
ترجمه مهدی افشار، بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه
ترجمه نوشین احمدی، انتشارات ندای معاصر (زرین کلک)
ترجمه فاطمه ندری، انتشارات شاهدخت پاییز
ترجمه کیمیا مرداقلی، انتشارات رادمهر

اگر از این کتاب خوشتان آمد، این را هم پیشنهاد می‌کنیم

خاطرات محرمانه آدولف هیتلر، ای جی موگان، ترجمه فهیمه حصارکی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه
جهان‌بینی آدولف هیتلر، لارس لودیکه، ترجمه امین‌الدین ابطحی، نشر پیله
زندگی با هیتلر، اوا براون، ترجمه هوشنگ جیرانی، انتشارات جمهوری
آخرین روزها: یادداشت‌های روزانه گوبلز، گردآورنده هیو ترور روپر، ترجمه هوشنگ جیرانی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه
علیه فاشیسم، آنتونیو گرامشی، ترجمه کامران برادران، انتشارات نیماژ
یهودی‌ستیزی، هانا آرنت، ترجمه مهدی تدینی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه
کتاب توتالیتاریسم، هانا آرنت، ترجمه مهدی تدینی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه 
فاشیسم و دموکراسی، جورج اورول، ترجمه سودابه قیصری، بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه
فاشیست جماعت را چطور بشناسیم؟ اومبرتو اکو، ترجمه یزدان جندقی، نشر مان کتاب

مروری بر آنچه خواندیم

کتاب «نبرد من» نوشته‌ی آدولف هیتلر رهبر آلمان نازی است که دربردارنده‌ی عناصر یک زندگینامه‌ی خودنوشت و اندیشه‌های سیاسی هیتلر می‌شود که در واقع اساس نازیسم را شکل دادند.
این کتاب در واقع بیانیه‌ای است از ایدئولوژی‌های سیاسی هیتلر که در آن چشم‌اندازش را به آلمان نو به تصویر می‌کشد و سیاست‌هایی را که باور دارد رسیدن به این چشم‌انداز را تسهیل می‌کند، برمی‌شمرد.   
نفرت هیتلر از یهودیان موضوع محوری کتاب است؛ هیتلر این قوم را مقصر بسیاری از مشکلات آلمان می‌داند و خود را طرفدار حذف آن‌ها از جامعه معرفی می‌کند.
تا زمانی که آدولف هیتلر در دهه‌ی 1930 به قدرت نرسید، این کتاب با اقبال مواجه نشد. در زمان انتشار کتاب منتقدان چندان توجهی به آن نکردند. از نظر ریویونویس‌ها و خوانندگان سبک نوشتاری «نبرد من» ضعیف، سردرگم و فاقد عمق یا اصالت فکری نویسنده است.

Separator

یک جرعه از کتاب

شک نیست که ناکامی من در دستیابی به پیشرفت در مدرسه کاملاً مشهود بود. من تنها درس‌هایی را دنبال می‌کردم که برایم جذابیت داشت، به ویژه درس‌هایی را می‌خواندم که گمان می‌کردم برای آینده‌ام در مقام یک نقاش سودمند خواهد بود. هر چه از این دیدگاه برایم اهمیت نداشت یا هر چه برایم گیرایی نداشت، یکسر تخریب می‌کردم.
برای آنکه از مردمی که در آن هنگام در میانشان زندگی می‌کردم به کلی نومید بشوم، ناگزیر بودم از یک‌سو نمود ظاهر زندگی آن‌ها را در نظر بگیرم و از سوی دیگر ببینم چرا چنین شده است. آن گاه می‌توانستم بی‌آنکه دچار سرخوردگی و نومیدی شوم به همه چیز گوش بسپارم؛ زیرا کسانی که از میان همه‌ی این مصائب و فلاکت‌ها، از بطن این کثافت و تحقیر برخاسته‌اند، موجود انسانی نیستند بلکه نتیجه و حاصل تأسف‌بار قوانین تأسف‌بارند. سختی‌ها و مشقت‌های مشابه در زندگی خودم مانع از آن شد که از روی احساسات ترحم‌آمیز در مورد این فرآورده‌های خواری و خفت، که حاصل فشار شرایط بودند، قضاوت کنم. نه، نگرش احساسی نگاه نادرستی بود.
باید ارزش ملت را از دید متفاوتی ارزیابی کنیم، و آن این است که ارزش ملت را بر پایه‌ی نژادهای مختلفی که از آن‌ها سرچشمه گرفته‌اند، ارزشگذاری کنیم و همچنین باید در ارزش‌گذاری فرد در درون نژادش نیز تمایز قائل شویم. این اصل که هیچ مردمی عیناً مانند مردمان دیگر نیستند، همچنین در مورد فرد فرد عضو جامعه‌ی ملی نیز صدق می‌کند. برای نمونه، مغز هیچ فردی برابر با مغز دیگری نیست؛ زیرا عناصر سازنده‌ای که به خونی واحد تعلق دارد در هزار جزئیات ظریف با هم تفاوت دارند، هرچند که از اساس به کیفیتی واحد تعلق دارند.
در هر جنبشی، به ویژه طی مراحل مبارزاتی، طبعاً وسوسه‌ای برای سازگاری با تاکتیک‌های فلان مخالف و بهره‌گیری از همان شعارها پیش می‌آورد، به خصوص هنگامی که تاکتیک‌های فلان مخالف در راهبری توده‌های مردم به نتیجه‌گیری‌های جنون‌آمیز یا در پیش گرفتن نگرش‌های اشتباه در مورد مسائل مورد بحث موفق باشد. این وسوسه به ویژه هنگامی نیرومند است که انگیزه‌هایی بتوان یافت (هرچند این انگیزه‌ها یکسر تهی باشد) که به نظر می‌رسد به همان هدف‌هایی اشاره داشته باشد که جنبش جوان هدف خود قرار داده است. در آن صورت ترس و جبن انسانی در هر حال آمادگی بیشتری دارد تا آن استدلال‌هایی را بپذیرد که «از دیدگاه خود او» ظاهر موجه‌تری دارد تا در سیاست تبهکارانه‌ی طرف مقابل شرکت جوید.
Separator

خلاصه کتاب

این بخش درباره دوران کودکی و نوجوانی هیتلر، جنگ جهانی اول و فروپاشی آلمان در 1918 است. همین‌طور هیتلر ایدئولوژی نژادپرستانه‌اش را که آریایی‌ها را نژاد برتر و یهودیان را نژاد پست می‌داند، در این بخش مطرح می‌کند. هیتلر نفرتش از مارکسیست‌های روسیه را بیان می‌کند و درخواست انتقام از فرانسه را می‌دهد. 
هیتلر در این جلد از کتاب، برنامه سیاسی، از جمله استراتژی‌های تروریستی را که ناسیونال سوسیالیسم باید هم در کسب قدرت و هم در اعمال آن در آلمان جدید دنبال کند، ترسیم می‌کند.
Separator

درباره نویسنده

آدولف هیتلر (1889- 1945) در اتریش به دنیا آمد. او رهبر حزب ناسیونال سوسیالیست کارگران آلمان بود که در حدود ده سال آخر عمرش با عنوان پیشوای آلمان بر آن کشور حکومت کرد. طی دوران حکومت او آلمان به لهستان حمله کرد و جرقه‌ی جنگ جهانی دوم در اروپا زده شد. هیتلر در عملیات‌های نظامی آن جنگ بسیار فعال بود و از طراحان اصلی هولوکاست بود. 
Separator

سوالات متداول

به دلیل نظرات و دیدگاه‌های ضد انسانی هیتلر و ممکن است بر دیدگاه خواننده‌ای که اطلاعات کاملی از تاریخ، فاشیسم، دیکتاتوری و غیره ندارد، تأثیر بگذارد.
بله. چون این کتاب آرا و نظرات تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه را ترویج می‌دهد.
Separator

کتاب‌های مشابه

Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.