دربارهی کتاب «انسان خردمند»
معرفی کتاب
«انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر» کتابی پرفروش نوشتهی یووال نوح هراری است که اولین بار در سال 2011 و به زبان عبری منتشر شد. ترجمهی انگلیسی کتاب در سال 2014 و خیلی زود به سی زبان دیگر هم ترجمه و منتشر شد. کتاب شرح سادهای از تاریخ بشر، از تکامل نخستین گونههای انسانی در عصر سنگ تا به امروز، ارائه میکند. هراری در «انسان خردمند» توضیح میدهد چگونه انسانهای خردمند بر سیارهی زمین سلطه پیدا کردند و وقایع مهم و تحولاتی را که تاریخ بشر را شکل دادهاند، بررسی میکند؛ مثل انقلاب شناختی، انقلاب کشاورزی و انقلاب علمی. او در شرح این وقایع، به جنبههای مختلف تجربههای انسانی و فرهنگی از جمله زبان، مذهب، پول، سیاست و علم میپردازد.
هراری معتقد است توانایی منحصربهفرد انسانها برای خلق و باور به اختراعات بشر همچون خدایان، ملتها، سازمانها، نقشی اساسی در موفقیت گونهی انسان بازی کردهاند. از طرف دیگر او بر نقاط ضعف این توانایی هم تأکید میکند که شامل ساختارهای اجتماعی و نابودی محیط زیست میشود.
نثر قابل فهم و تحلیل روشنگرانه و ایدههای تفکربرانگیز این کتاب تحسین شده است. انتشار این کتاب بحث و مناظراتی را دربارهی ماهیت تاریخ بشر و آیندهی گونهی ما راه انداخته است. «انسان خردمند» به 69 زبان ترجمه شده و میلیون نسخه از این کتاب در سراسر جهان به فروش رفته است.
ویژگی «انسان خردمند» نسبت به دیگر آثار غیرداستانی
سبک نوشتاری هراری واضح، درگیرکننده و قابل فهم است، به همین خاطر خواندن وقایع تاریخی پیچیده، مفاهیم علمی و ایدههای فلسفی برای طیف گستردهای از خوانندگان آسان است. این کتاب به رشتههای مختلفی از جمله تاریخ، بیولوژی، انسانشناسی، علم اقتصاد و روانشناسی میپردازد تا درکی جامع و چندوجهی از تاریخ بشر به دست دهد. همچنین هراری بحثهای جسورانه و تفکربرانگیزی را پیش میکشد و کاری میکند که خوانندگان مجدداً به فرضیههای معمول دربارهی تاریخ بشر و نقش گونهی انسان در جهان بیندیشند.
«انسان خردمند» روایت شخصی نویسندهاش است؟
نه. هراری فقط با دیدگاه و نگرش ویژهی خودش این کتاب را نوشته و روایت شخصیاش نیست. نویسنده از تحقیقات و پژوهشهایش در رشتههای متعدد بهره گرفته تا شرحی جامع و درگیرکننده از تاریخ بشر ارائه بدهد. البته برای نشان دادن نکات مهمتر دربارهی سرشت بشر، تاریخ و چالشهایی که ما انسانها با آنها روبروییم، چند مثال و اندیشهی شخصی هراری را میخوانیم. در کل، «انسان خردمند» اثری پژوهشی است که نشاندهندهی دانش وسیع و کنجکاوی هراری است.
نویسنده در «انسان خردمند» چه میگوید؟
هدف اصلی نویسنده این است که خواننده را به درک عمیقتری از گذشته، حال و آیندهی احتمالی برساند. در عین حال پرسشهایی انتقادی دربارهی جایگاه انسان در جهان و چالشهایی که با آنها روبرو هستیم مطرح میکند. هراری از نقش اختراعات مشترک بشر ـ مثل پول و ملیتگرایی ـ در شکلدهی جوامع بشر حرف میزند. همچنین عواملی که موفقیت انسان را به ارمغان آوردهاند برمیشمرد و از تأثیراتی که ما انسانها روی جهان طبیعی گذاشتهایم، میگوید.
مخاطبان «انسان خردمند» چه کسانی هستند؟
هراری «انسان خردمند» را به سبکی ساده نوشته است که مطالعهی آن برای همه آسان و جذاب باشد. اما این کتاب برای این دسته از افراد لذتبخش و مفید است: کسانی که به تاریخ جوامع انسانی از عصر پیشاتاریخ تا روزگار کنونی علاقهمند هستند، آنهایی که خوانندگان کتابهای علمی به زبان ساده هستند و از کتابهای غیرداستانی لذت میبرند و همینطور دانشجویان و دانشپژوهان رشتههای مختلف: مثل تاریخ، انسانشناسی، جامعهشناسی و فلسفه .
بازتاب انتشار «انسان خردمند»
انتشار این کتاب در سال 2011 با استقبال مردم و منتقدان روبرو شد، به طوری که به پرفروشترین کتاب سراسر جهان تبدیل شد و نوح هراری را به شهرت رساند. بسیاری از خوانندگان و ریویونویسها نثر ساده، داستانسرایی درگیرکننده و طرح ایدههایی که خواننده را به فکر وامیدارد، ستودهاند.
جوایز و عملکرد «انسان خردمند»
یکی از دستاوردهای «انسان خردمند» این است که 182 هفته پای ثابت فهرست پرفروشترین کتابهای نیویورک تایمز بود که 96 هفتهی آن متوالی بود. همچنین، جایزهی کتاب ونجین چین را در شاخهی بهترین کتاب منتشرشده در 2014 را به دست آورده است.
ترجمههای این کتاب
نیک گرگین، فرهنگ نشر نو
محسن مینوخرد، نشر چشمه
اگر از این کتاب خوشتان آمد، این را هم پیشنهاد میکنیم
«انسان خداگونه» نوشتهی یووال نوح هراری. با خواندن «انسان خردمند» میفهمیم انسان از کجا آمده است و در کتاب «انسان خداگونه» میخوانیم انسان به کجا میرود.
مروری بر آنچه خواندیم
• «انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر» کتابی پرفروش نوشتهی یووال نوح هراری است که اولین بار در سال 2011 و به زبان عبری منتشر شد.
• هراری معتقد است توانایی منحصربهفرد انسانها برای خلق و باور به اختراعات بشر همچون خدایان، ملتها، سازمانها، نقشی اساسی در موفقیت گونهی انسان بازی کردهاند.
• هراری بحثهای جسورانه و تفکربرانگیزی را پیش میکشد و کاری میکند که خوانندگان مجدداً به فرضیههای معمول دربارهی تاریخ بشر و نقش گونهی انسان در جهان بیندیشند.
• «انسان خردمند» اثری پژوهشی است که نشاندهندهی دانش وسیع و کنجکاوی هراری است.
• هدف اصلی نویسنده این است که خواننده را به درک عمیقتری از گذشته، حال و آیندهی احتمالی برساند.
• هراری «انسان خردمند» را به سبکی ساده نوشته که مطالعهی آن برای همه آسان و جذاب است.
• بسیاری از خوانندگان و ریویونویسها نثر ساده، داستانسرایی درگیرکننده و طرح ایدههایی که خواننده را به فکر وامیدارد، ستودهاند.
• «انسان خردمند» جایزهی کتاب ونجین چین را در شاخهی بهترین کتاب منتشرشده در 2014 را به دست آورده است.
• یووال نوح هراری، تاریخنگار، فیلسوف و نویسندهی کتابهای پرفروش است که در 1976 به دنیا آمد.
• با خواندن «انسان خردمند» میفهمیم انسان از کجا آمده است و در کتاب «انسان خداگونه» میخوانیم انسان به کجا میرود.
• این کتاب دیدگاههایی ارزشمند دربارهی تاریخ بشر به خواننده میدهد.
• خواندن این کتاب به هر کسی که به کشف گذشته، حال و آیندهی احتمالی انسان علاقهمند است، توصیه میشود.
یک جرعه از کتاب
مثلاً رابطهی عشق و نفرت میان جمهوری مستقل هند امروز و هند تحت حکومت بریتانیا را در نظر بگیرید. تسخیر و اشغال هند به دست انگلیس به بهای جان میلیونها هندی تمام شد و باعث تحقیر و استثمار بیامان صدها میلیون نفر دیگر بود. اما بسیاری از هندیها با شور و اشتیاقی شبیه نوکیشان، افکار و اندیشههای غربی مثل حق تعیین سرنوشت و حقوق بشر را پذیرفتند و هنگامی سرخورده شدند که انگلیسیها از پایبندی به ارزشهای اعلامکردهی خود، یعنی اعطای حقوق برابر به بومیان هندی بهعنوان اتباع انگلیس یا اعطای استقلال سر باز زدند.
خلاصه کتاب
فرهنگ بشر که توسط انقلابهای کشاورزی، شناختی و علمی شکل گرفته است، نقشی اساسی در تاریخ بازی میکند. هراری موفقیت انسان خردمند را به زبان منحصربهفردش مربوط میداند که راه را برای تبادل نظر، ارتباط اجتماعی و اختراع هموار کرد.
2. درخت دانش: در این فصل هراری از تواناییهای شناختی و ساختارهای ذهنی انسان خردمند و دیگر گونههای انسانی، بهخصوص در آفریقای شرقی، میگوید. انسان خردمند زمین را به تسخیر خود درآورد و باعث انقراض دیگر گونههای انسانی شد.
هراری میگوید انقلاب شناختی در جامعهی انسان خردمند کاری کرد که آنها بتوانند خلاقانه بیندیشند و رفتارشان را اصلاح کنند. با وجودی که انسان خردمند شباهتهایی ظاهری با ما داشتند، ولی قابلیتهای شناختیشان ــ مثل یادگیری، به خاطر سپردن و برقراری ارتباط ــ از ما محدودتر بود.
3. یک روز از زندگی آدم و حوا: در این فصل هراری میگوید وقتی میخواهیم طبیعت انسانی، روانشناسی و تاریخ او را بررسی کنیم، مهم است که سبک زندگی شکارچی ـ خوراکجو را در نظر بگیریم. توضیح میدهد که مزرعهداری و دامداری طی ده هزار سال گذشته ظهور پیدا کرده که بخشی از دورهای است که انسانهای خردمند به شکارگری ـ خوراکجویی مشغول بودهاند. با وجودی که انسانها به سمت جامعهای پسا صنعتی گذر میکردند، رفتارهای بهخصوصی را از نیاکانشان، آدم و حوا، به ارث بردهاند.
او میگوید انسان مدرن نوعی چارچوب فکری شکارگری ـ خوراکجویی دارد که با جوامع کنونی پسا صنعتیاش تعامل میکند. متعاقباً، ارتباطی میان رفتارهای معاصر ما با اجداد شکارگرـ خوراکجویمان وجود دارد که نشان میدهد آن جنبههای سبک زندگی مدرن ما انعکاسی است از رفتارهایی که طی دورههای نخست تکامل یافتند.
4. طوفان بزرگ: هراری در این فصل توضیح میدهد انقلاب شناختی به انسان خردمند اجازه داد بر مرزهای جغرافیایی، مانند پهنههای آبی که قبل از آن مانع گسترش انسانها و سایر حیوانات آفریقایی ـ آسیایی به قارههایی مانند استرالیا میشدند، فائق بیاید. پیش از جهش شناختی، اقیانوسها و دریاها مانعی غیرقابل عبور بودند و اجازهی اکتشاف و اسکان در سرزمینهای دور را نمیدادند.
با انقلاب شناختی، تکنولوژی پیشرفت کرد و مهاجرت مردم آفریقایی ـ آسیایی به آسیا و باقی سرزمینهای خالی از سکنه و همچنین جزیرهها میسر شد. این پیشرفت به پراکنده شدن انسانها در سراسر جهان کمک کرد و جابجایی گیاهان و حیوانات نیز انجام شد.
انسانها برای غذا دانه میکاشتند، آبیاری میکردند، گیاهان را وجین میکردند و حیوانات را رام و اهلی میکردند. این تغییر نقطه عطفی در تاریخ بشر به شمار میرود، چراکه کاشت گیاه و رام کردن حیوانات راه را برای رشد و توسعهی کشاورزی و در اختیار گرفتن طبیعت برای رفع نیازهای انسان فراهم کرد.
6. ساختن اهرام: این فصل دربارهی تأثیر بسزای انقلاب کشاورزی بر جوامع انسانی بحث میکند که باعث شد سبک زندگی شکارگرـ خوراکجو را کنار بگذارند و به مزرعهداری و ماندگاههای دائم رو بیاورند. تولید روزافزون خوراک به رشد جمعیت و شکلگیری جوامع کشاورزی منجر شد. با افزایش جمعیت، منابع زمینی نایابتر شدند که همین باعث شد اهمیت زراعت و چراگاهها بیشتر شود.
در همین دوران بود که مفهوم ثروتاندوزی و نگرانی برای آینده شکل گرفت که با سبک زندگی بخور و نمیر خوراکجویان در تضاد بود. انقلاب کشاورزی اعضای خانوادهها را تشویق کرد به همکاری کردن رو بیاورند، چراکه منابع مشترک در اختیار داشتند و خودشان اجتماعی سازمانیافته محسوب میشدند. این تغییر در واقع شروع نظمی خیالی را رقم زد؛ سازمانی اجتماعی که براساس عقاید، ارزشها و هنجارهای مشترکی ساخته میشد که بر تشکیل جامعهای بسیار پیچیدهتر مبتنی بود.
7. اضافهبارِ حافظه: با تکامل جوامع کشاورزی به امپراتوریها، نیاز به ثبت مالیاتها، دادوستدها، تدارکات نظامی و وقایع تاریخی به شدت حساس و با اهمیت شد. حافظهی انسان که توانایی محدود دارد و فناپذیر است، قادر به انجام این وظیفه نبود. سومریان، تمدن باستانی ساکن در بینالنهرین، راهحلی برای این چالش یافتند: سیستم خطی را ابداع کردند که کار مستندسازی و حفظ اطلاعات، بدون وابستگی به حافظهی انسان، را راحت کرد. نوشتن در ذخیره و پردازش اطلاعات انقلابی به راه انداخت و نگهداری و حفظ دادههای حوزههای مختلف جامعه، مثل برداشت محصول و دادوستد، را برای امپراتوریها و پادشاهیها آسانتر کرد. این اختراع اتکا به حافظهی انسان را کاهش داد و شیوهی مدیریت و نگهداری اطلاعات را برای تمدنها متحول کرد.
8. در تاریخ عدالتی نیست: در این فصل بحثی دربارهی ظهور «شبکههای همکاری گسترده» و نقششان در سازماندهی جوامع انسانی را میخوانیم. انسان برای حفظ و تداوم چنین شبکههایی فاقد غرایز زیستی لازم بود، بنابراین نظمی خیالی را ایجاد کرد که نه بیطرف بود و نه عادلانه و اختراع خط تجهیزش کرد. نظم خیالی به تشکیل سلسلهمراتب اجتماعی براساس ثروت و قدرت منجر شد. افراد طبقات بالا از امتیاز برخوردار بودند، ولی در طبقههای پایینتر با تبعیض و سرکوب مواجه میشدند. این ساختار اجتماعی شبیه به هرم بود، مافوقها در رأس، عوام در طبقات میانی و بردگان در پایینترین طبقه قرار داشتند.
10. رایحهی پول: در این فصل خاستگاه پول و سیر تکاملش در تاریخ را میخوانیم. در اساس، معاملات براساس مبادلهی کالا به کالا انجام میشد، اما در نهایت و به تدریج طلا و نقره به عنوان کالایی برای مبادله معرفی شد.
11. بینشهای امپراتوری: دیدگاه کلی یووال نوح هراری این است که تاریخ ذاتاً ناعادلانه است و گواه آن ظهور و گسترش امپراتوریهاست. این فصل به بررسی سیر تاریخی امپراتوریهایی که به دنبال فتح و در اختیار گرفتن سرزمینهای دیگر بودند میپردازد و تمرکز اصلیاش روی بیعدالتی ذاتی چنین کارهایی است.
12. قانون دین: مذاهبی مانند اسلام مکانهای مقدسی دارند، مثل مکه. در گذشته هدف مذهب متحد کردن انسانها و تقویت اعتقادشان به اتحاد کاربرد داشت. ولی امروزه مذهب منبع نفاق، تبعیض و مخالفت است.
13. راز موفقیت: هراری ادعا میکند تجارت، امپراتوریها و ادیان جهانی باعث شده مرزهای کشورها نادیده گرفته شوند و به همین دلیل امروزه جامعهای جهانی داریم. فرهنگها که زمانی کوچک بودند حالا بزرگتر شدهاند، زیرا فرهنگهای کوچک به هم پیوستند و فرهنگهای بزرگ را شکل دادند تا نیازهای جامعهی جهانی را برآورده کنند. امروزه، جامعهی جهانی چیزهای زیادی برای به اشتراکگذاری با همدیگر دارند، آن هم به دلیل مرزهای محوشدهی بین ملتها یا کشورهای مستقل است.
15. پیوند علم و امپراتوری: ابرقدرتها برای تثبیت کنترل خود در سرزمینهای دیگر از علم استفاده میکنند. رشد و توسعهی کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی به دلیل رشد علم در این کشورها بوده است، اما بقیهی کشورها نتوانستهاند به چنین رشدی دست یابند. رشد علمی در کشورهای اروپایی، رشد آنها را تضمین و کنترلشان بر دنیا را تسهیل میکند.
16. کیش سرمایهداری: این فصل نقش کاپیتالیسم در شکلدهی اقتصادها و جوامع را بررسی میکند. تصور بر این بود که به کارگیری پول، ساخت شالودهها و رشد امپراتوریها را تسهیل میکند. سرمایهگذاری در تحقیقات علمی منجر به پیشرفتهای فناوری شد، در حالی که اکتشافات جدید جغرافیایی، پیشرفتهای سازمانی و اختراعات با هدف تسهیل بیشتر انباشت ثروت انجام میشود. هراری در این فصل توضیح میدهد که در نهایت چگونه سرمایهداری به رقابت و نوآوری دامن میزند، زیرا افراد و کسبوکارها به دنبال سود و رونق اقتصادی هستند.
17. چرخهای صنعت: به واسطهی سرمایهگذاری مجدد، صنایع رشد کردند و ثروت بیشتری نه تنها به جیب سرمایهگذاران شخصی، بلکه به جیب اهالی یک کشور خاص ریخته شد. مردم کمکم به استفاده از انرژی و مواد خام برای ثروتاندوزی و افزایش سرمایهگذاری رو آوردند و این امر جهان را به سمت صنعتی شدن و رشد اقتصادی قابل توجه سوق داد.
18. انقلاب دائمی: این فصل بر چگونگی ماندگاری انقلاب صنعتی تأکید دارد. امروزه آشکار است که انقلاب صنعتی دائمی است و بسیاری از کشورها به دنبال آن هستند، زیرا این کار تنها راه توسعه و رشد یک ملت است، در غیر این صورت یک کشور باید برای رفع نیازهای مردم، ثروت کافی داشته باشد.
19. و تا آخر عمر به خوبی و خوشی زندگی کردند: آیا مردم برای وقوع انقلابهای کشاورزی، علمی و صنعتی خوشحال و راضی هستند؟ هراری ادعا میکند که از زمان آغاز انقلاب علمی، بین قدرت و شادی رابطه وجود داشته و این موضوع نشان میدهد که انقلابهایی که در تاریخ آمده است، رضایت مردم را در پی داشته است؛ اما در حال حاضر رضایت و خوشحالی مردم از بابت این انقلابها محل سؤال است، زیرا امروزه با وجود ظهور و موفقیت ماندگاری انقلابهای علمی و صنعتی، مردم هنوز خوشحال نیستند.
20. فرجام انسان خردمند: انسانهای خردمند، مانند سایر موجودات، در معرض فرآیندهای انتخاب طبیعی، واکنشهای شیمیایی و نیروهای فیزیکی هستند. انتخاب طبیعی محدودیتهایی را برای بشر قائل بود که امروزه بشر به دلیل هوشمندی از آن فراتر رفته است. معرفی و عرضهی مهندسی زیستشناسی، ابداعات و اختراعات بشر را قادر ساخته تا از برخی محدودیتها یا مرزهایی که توسط انتخاب طبیعی برای آنها ایجاد میشود، عبور کند.