جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها
دسته بندی: تاریخ

تاریخ بی‌خردی

باربارا تاکمن
5 دقیقه
تاریخ بی‌خردی
157
0
حماقت حاکمان
درباره‌ی کتاب «تاریخ بی‌خردی»

معرفی کتاب

از دیرباز تا به امروز، تمام کسانی که به نوعی با تاریخ سروکار داشتند، همواره یکی از بزرگ‌ترین فواید «تاریخ» را عبرت‌آموزی از گذشته و امکان انتخاب راه‌های صحیح‌تر برای آینده براساس تجارب گذشتگان ذکر کرده‌اند. اما تاکنون کم‌تر کتاب تاریخی تألیف شده است که توانسته باشد با زیبایی هر چه تمام‌تر این فایده‌ی تاریخ را با ذکر نمونه‌های متعدد از نابخردی حکومت‌ها و صاحبان قدرت در طول زمان برای خوانندگان تاریخ نشان دهد. باربارا تاکمن در کتاب «تاریخ بی‌خردی» با هوشمندی و مهارتی کم‌نظیر و با تحقیقی مستند زوایای پنهان و ظاهراً معمولی حوادث گوناگون تاریخ غرب را طی بریده‌هایی از آن تاریخ طولانی شرح می‌دهد و با تجزیه و تحلیل آن‌ها، به درستی نشان می‌دهد که غالب قدرتمندان در طول تاریخ بدون هیچ توضیح منطقی و بیشتر برای حفظ غرور نابه‌جا و منافع زودگذر، چشم بر حقایق ملموس و عینی بسته‌اند و لطمات جبران‌ناپذیری بر منافع خود و سرزمین‌هایشان وارد کرده‌اند.

«تاریخ بی‌خردی» چه می‌خواهد بگوید؟

آنچه نویسنده «تاریخ بی‌خردی» می‌خواهد در کتاب پرحجم خود بگوید جز این نیست که اِعمال سیاست‌های نابخردانه توسط حکومت یا طبقه‌ی حاکم یا صاحبان قدرت امری است همیشگی و ناگزیر، که در طول تاریخ ملازم زمامدارای و قدرتمداری و حکومتگری بوده و هست و خواهد بود. این جبر تاریخی بی‌خردی از آن رو ممکن است باعث ناامیدی بشر باشد که به نظر نویسنده‌ی کتاب اجتناب‌ناپذیر و حتمی است. در هر زمان و هر جا و در هر نظام که قدرت به گونه‌ای اعمال می‌شود این اتفاق رخ می‌دهد و صرفاً با توجه به اوضاع و احوال اجتماعی و فرهنگی تغییر شکل می‌یابد. در واقع نویسنده‌ی «تاریخ بی‌خردی» می‌گوید انسان تا زمانی‌که در جامعه‌ای زندگی می‌کند که عده‌ای زمامدار و بر آن حکومت می‌کنند همواره باید در انتظار بروز بی‌خردی حاکمان باشد. 

سخن نویسنده تاریخ بی‌خردی

چرا خواندن «تاریخ بی‌خردی» برای همه توصیه می‌شود؟

«تاریخ بی‌خردی»، تنها یک کتاب تاریخی نیست؛ کتابی است که برش‌هایی از تاریخ را از منظری جدید نگاه می‌کند و این امکان را به ما می‌دهد تا با تعمق در آن‌ها، بتوانیم بی‌خردی تصمیم‌گیری‌های هرروزهٔ سیاسی و اجتماعی را در اطرافمان کنکاش کنیم و به آن‌ها پی ببریم. از این منظر کتابی است که نه‌تنها برای مطالعهٔ تاریخ، بلکه برای دید پیدا کردن به عواقب تصمیم‌گیری‌ها در دیگر عرصه‌های اجتماع نیز می‌تواند مفید و کارساز باشد. همچنین ادبیات روان و داستان گونهٔ آن کمک می‌کند تا به‌راحتی خوانده شود و قابلیت استفاده‌ی عمومی هم داشته باشد.

موضوع اصلی «تاریخ بی‌خردی» چیست؟

می‌توان گفت کتاب «تاریخ بی‌خردی» دربارۀ عبرت است. اینکه چرا تاکنون و در عمل تاریخ نتوانسته است موجب عبرت بازیگران خود شود و از تکرار اشتباهات پیشین از سوی تصمیم‌گیران مسائل سیاسی و اقتصادی جلوگیری کند، سؤالی است که پاسخ آن را به میزان زیادی با مشاهدۀ ارزیابی اشتباهات تصمیم‌گیرندگان سیاسی دوره‌های مختلف تاریخ غرب، از نبرد تروا تا لشگرکشی امریکا به ویتنام، در کتاب می‌توان پیدا کرد.

بریده ای از کتاب تاریخ بی خردی

اهمیت «تاریخ بی‌خردی» در چیست؟

این کتاب سفری است روحی و ذهنی به عمق تباهی و بی‌خردی بشریت که نه زمان می‌شناسد و نه مکان. سفر خواننده در این کتاب از تروا آغاز می‌شود و به ویتنام ختم می‌شود و با بی‌خردی‌ها و اشتباهات مونتزما و آگامننون آشنا می‌شویم تا به نابخردی‌ها و حماقت‌های لیندون جانسون و ریچارد نیکسون می‌رسیم. باربارا تاکمن در این کتاب نشان‌مان می‌دهد که چگونه این جنگ‌ها و تغییرات بزرگ سیاسی در تاریخ جهان، نه براساس عقل و اندیشه و خردورزی که همگی همانا برپایه‌ی جهل، فساد، خرافه‌پرستی و کهنه‌پرستی رهبران و بازیگران اصلی بوده است.

نویسنده‌ی کتاب «تاریخ بی‌خردی» را چطور نوشته است؟

باربارا تاکمن از مورخان سرشناس تاریخ است. او برای نوشتن «تاریخ بی‌خردی» بخشی بزرگ از عمر خود را در میان کتاب‌های تاریخ و اسناد تاریخی سپری کرده است. نویسنده در کار نگارش تاریخ از شگردهای داستان‌نویسی بهره می‌گیرد و همین جاذبه‌ی ادبی، آثار او را مورد پسند عموم کرده و پرفروش ساخته است. گفتنی است که باربارا تاکمن با «تاریخ بی‌خردی» برنده‌ی جایزه‌ی ملی کتاب تاریخ امریکا هم شده است.

جایزه کتاب تاریخ بی خردی

ترجمه‌های فارسی آثار نویسنده‌ی «تاریخ بی‌خردی»

خوشبختانه مهم‌ترین آثار تاکمن به فارسی ترجمه شده‌اند. اگر از «تاریخ بی‌خردی» خوش‌تان آمد سایر آثار او از جمله «برج‌فرازان» با ترجمه‌ی عزت‌الله فولادوند، «توپ‌های ماه اوت» با ترجمه‌ی محمد قائد و «سلام اول» با ترجمه‌ی حسن افشار را هم بخوانید.

و اگر به کتاب‌های تاریخی علاقه‌مندید می‌توانید کتاب هنر در گذر زمان را نیز دست بگیرید.

Separator

یک جرعه از کتاب

وقتی امور دنیوی روحانیت را به خود مشغول دارد، ریشه هرگونه معنویتی می‌خشکد.
نمی‌بینید که زمین، امسال خون بیشتر از آب و خونابه بیشتر از باران آشامیده است؟
کسب قدرت مستلزم کاربست وسایلی است که طالبان قدرت را پست و حیوان‌صفت می‌کند و جوینده همین که به خود آمد،‌ می‌بیند که قدرت به قیمت ازدست‌رفتن فضیلت یا مقصود اخلاقی حاصل شده است.
بر مردم ناراضی اعمال قدرت شاید توان کرد،‌ ولی بر مردم ناراضی هرگز حکومت نتوان کرد.
فقط می‌خواستند ما برگردیم به وطن خودمان. این نشانی بود از بیهودگی تلاش‌های ما در راه کشورسازی. کدام کشوری تا کنون از خارج ساخته شده است؟
مسائل و اختلافاتی در میان سایر ملل وجود دارد که زور یا فنون مهارت کشورهای دیگر یا حتی حُسن‌نیت آن‌ها نیز قابل‌حل نیست. [بی‌خردی فرهنگی] توهم ملت‌سازی!
بالاترین جولانگاه بی‌خردی هنوز حیطه حکومت است،‌ چون آن‌جا‌ست که آدمی بر دیگران تسلط می‌یابد و سپس تسلط بر خو را از دست می‌دهد.
پافشاری بر حقی که می‌دانید نمی‌توانید به آن عمل کنید عین بی‌خردی است.
Separator

خلاصه کتاب

در ابتدای این فصل برخی مسائل بنیادین کتاب مطرح می‌شوند. اینکه پیروی حکومت‌ها از سیاست‌های مخالف منافع خویش یکی از پدیده‌های مشهود سراسر تاریخ صرف‌نظر از زمان و مکان است. 
فصل دوم کتاب به بررسی مفصل ماجرای سقوط شهر تروا و اقدام نابخردانۀ ساکنان این شهر در چشم بربستن بر شواهد آشکار و به درون شهر بردن اسب چوبین یونانی‌ها اخصاص دارد. در انتخاب این نمونه‌ی داستانی شاید به نظر برسد یک داستان اسطوره‌ای نمی‌تواند بنیانگر یک امر واقعی باشد، اما مطالعه‌ی این فصل نشان می‌دهد که نابخردی ساکنان شهر تروا در نادیده‌انگاشتن حقایق روشن در حقیقت نمونه‌ای از بی‌خردی زندگانی واقعی آدمیان است که در یک حکایت کهن نمود یافته است. 
فصل سوم کتاب در میان تمام مباحث پرکشش و خواندنی کتاب یکی از مفصل‌ترین و خواندنی‌ترین آن‌هاست. در این فصل نمونه‌های متعددی از دنیاپرستی و ثروت‌اندوزی پاپ‌ها و کشیشان دستگاه واتیکان و فرو رفتن روزافزون آنان در انواع فسادهای مالی و اخلاقی، و از همه بدتر بی‌خردی‌های عدیده‌ی آن‌ها در چشم بستن بر تباهی و انحطاط واتیکان و پرهیز از اصلاحات مذهبی، که نهایتاً به جدایی اصلاح‌طلبان و شکاف در مسیحیت انجامید گفته شده است. 
شروع فصل چهارم به روند جدایی آمریکا از بریتانیا و در نهایت وقوع انقلاب آمریکا را توضیح می‌دهد و سپس نویسنده‌ی کتاب به شرح بی‌خردی رو به اوج دولتمردان انگلیسی در برخورد با روند جدایی‌خواهی مستعمرات انگلستان در آمریکا می‌پردازد.
فصل پایانی کتاب هم گزارشی تحلیلی، محققانه و مستند است با فوکوس کردن بر جنگ‌طلبی‌های آمریکا طی دهه‌های شصت و هفتاد میلادی.
Separator

درباره نویسنده

باربارا تاکمن
باربارا تاکمن
دیگر کتاب‌های نویسنده
باربارا تاکمن زن مورخ امریکایی در سال ۱۹۱۲ در نیویورک به دنیا آمد. تحصیلات خود را در سال ۱۹۳۳ در کالج ردکلیف به پایان رساند. در سال ۱۹۳۷ به اسپانیا رفت و از نزدیک شاهد نخستین مراحل جنگ داخلی این کشور بود. در طول جنگ جهانی دوم خبرنگار بود. این زن دانشمند که سال‌ها ریاست جامعه‌ی مورخان امریکا و نیز ریاست آکادمی هنر و ادبیات آمریکا را برعهده داشت کتاب‌های خود را با سبکی چنان جذاب و شیوا می‌نویسد که خواننده وقتی کتابی از او را به‌دست گرفت مشکل می‌تواند زمین بگذارد.
Separator

سوالات متداول

نه‌فقط برای مورخان و علاقه‌مندان به تاریخ، بلکه برای تمام کتابخوانان این کتاب توصیه می‌شود. تاریخ را قابل فهم، دقیق و البته شیرین روایت می‌شود.
این کتاب را حسن کامشاد به فارسی ترجمه کرده که ابتدا با عنوان «سیر نابخردی» در سال ۱۳۷۵ منتشر شد و از سال ۱۳۸۸ با عنوان «تاریخ بی‌خردی» از سوی انتشارات کارنامه منتشر می‌شود. ترجمه‌ی روانی دارد و مترجم توانسته از پس نثر سنگین و آهنگین باربارا تاکمن بربیاید.
Separator

کتاب‌های مشابه

Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.