جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها
دسته بندی: فانتزی

سنگدل

مریسا مایر
6 دقیقه
سنگدل
134
0
می‌توان تقدیر را از نو نوشت؟
درباره‌ی کتاب «سنگدل»

معرفی کتاب

رمان نوجوان و فانتزی «سنگدل» (Heartless)  نوشته‌ی ماریسا مایر در سال 2016 منتشر شد. این رمان درآمدی است بر داستان کلاسیک «آلیس در سرزمین عجایب» و دوران نوجوانی و جوانی ملکه‌ی دل‌ها را بازگو می‌کند. همان ملکه‌ی بی‌رحم در داستان «آلیس در سرزمین عجایب». وقایع داستان «سنگدل» در قلمرو دل‌ها روی می‌دهد. در آنجا حیوانات سخن می‌گویند، مبلمان و اثاثیه جابجا می‌شوند و سحر و جادو هم هست. داستان «سنگدل» درباره بانو کاترین پینکرتون، دختر هفده ساله‌ی مارکی راکترتل نجیب‌زاده است. 

ایده‌ی نوشتن «سنگدل» از کجا آمده؟ 

ماریسا مایر برای نوشتن کتاب «سنگدل» از رمان «آلیس در سرزمین عجایب» نوشته لوئیس کارول الهام گرفته است. شخصیت ملکه‌ی دل‌ها برای او مجذوبیت خاصی داشت و می‌خواست گذشته‌ی او را بکاود و بفهمد چطور به آدمی بدطینت که در داستان اصلی می‌بینیم، تبدیل می‌شود. 

آلیس در سرزمین عجایب

ماریسا مایر «سنگدل» را چطور نوشت؟ 

مایر سال‌ها تحقیق کرد و روی طرح رمان کار کرد و جهان دل‌ها را توسعه داد؛ زندگی در چنین جای عجیب و غیرقابل پیش‌بینی را تصور کرد. او از عشقش به داستان‌های افسانه‌ای و ادبیات کلاسیک بهره برد تا دنیایی پر از سحر و جادو، روابط عاشقانه و خطر را خلق کند. 

شخصیت اصلی رمان «سنگدل»

کاترین پینکرتون: دختری جوان که در قلمرو دل‌ها زندگی می‌کند. او در پخت نان و شیرینی استعداد بی‌نظیری دارد، آرزویش این است که شیرینی‌پزی خودش را راه بیندازد و عاشق‌ شود. کاترین مهربان و خوش‌بین است و اطرافیانش دوستش دارند. داستان از زبان کاترین روایت می‌شود. 

شخصیت‌های داستان

پادشاه قلمرو دل‌ها: فرمانروای قلمرو دل‌ها، آدم مهربانی است اما یک‌جورهایی هم دست و پاچلفتی است.
جست: دلقک مرموز دربار که به معشوق کاترین تبدیل می‌شود و نقش مهمی در تحول شخصیتی کاترین ایفا می‌کند. 
کلاه‌دوز دیوانه: کلاه‌دوزی عجیب و غریب که با کاترین دوست می‌شود و کمکش می‌کند. 
خرگوش سفید: خدمتکار پادشاه قلمرو دل‌ها که مسئول اعلام ساعت و زمان است.
کرم ابریشم: شخصیتی دانا و مبهم که سربسته کاترین را نصیحت می‌کند. 
ماری آن: خدمتکار دوست‌داشتنی و محرم اسرار کاترین. 

خلاصه کتاب سنگدل

«سنگدل» در کدام گونه‌ی ادبی جای می‌گیرد؟

از آنجا که داستان در جهانی خیالی روی می‌دهد که سحر و جادو، موجودات افسانه‌ای و مکان‌های خیالی در آن وجود دارد، می‌شود گفت ژانر این رمان فانتزی است. 

با چه مضامینی در رمان «سنگدل» مواجه می‌شویم؟

قدرت عشق و توانایی آن در متحول کردن افراد، موضوع محوری رمان است. عشق کاترین به جست داستان را جلو می‌برد و تبدیل شدن او از دختر جوان مهربان به ملکه‌ای بی‌رحم، به شدت تحت تأثیر تجربه‌اش از عشق و دلشکستگی است. موضوع دیگری که رمان به آن می‌پردازد این است که آیا انسان می‌تواند مسیر سرنوشتش را تغییر دهد. مسیر زندگی کاترین به شدت تحت تأثیر پیشگویی‌ها و انتظارات دیگران از اوست و همین مسائل باعث می‌شوند برایش سؤال شود که آیا می‌‌تواند مسیرش را تغییر دهد یا سرنوشتش تعیین شده است؟

چرا نوجوانان به داستان «سنگدل» علاقه‌مند هستند؟

کاترین پینکرتون شخصیتی کامل و چندلایه دارد که نوجوانان طرفدارش هستند و با او همزادپنداری می‌کنند. دگرگونی شخصیت او از زن جوان مهربان به ملکه‌ای بی‌رحم هم جذاب و هم تفکربرانگیز است. 
بسیاری از کتابخوانان نوجوان از داستان‌های کلاسیک لذت می‌برند و «سنگدل» هم نگاهی منحصربه‌فرد و گیرا به جهان «آلیس در سرزمین عجایب» دارد. 
رابطه عاشقانه کاترین و جست و دلشکستگی بعد از آن، بخش محوری رمان است که نوجوانان می‌توانند خود را در چنین رابطه‌ای تصور کنند. 
این رمان درونمایه‌هایی را می‌کاود که به خوانندگان نوجوان مربوط می‌شود، مانند هویت، رشد فردی و تقلا برای یافتن جایگاه خود در جهان. 

بریده ای از کتاب سنگدل

جوایز و عملکرد 

این کتاب برنده جایزه بهترین کتاب سال آمازون در سال 2016 شده است. همچنین نامزد دریافت جایزه منتخب کتابخوانان نوجوان لوئیزیانا (2018-2019) و نامزد جایزه منتخب بهترین داستان علمی‌تخیلی نوجوان (2016) شده است.  
منتقدان و ریویونویس‌ها رمان «سنگدل» و شخصیت‌پردازی مایر را ستوده‌اند. همچنین داستانسرایی و ساخت جهانی کامل را مورد توجه قرار داده‌اند. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز «سنگدل» را «قصه‌ای تلخ و مسحورکننده» نامیده و مایر را برای خلق چنین «دنیای کامل و پرجزییاتی» ستوده است. روزنامه انگلیسی گاردین هم در مطلبی این اثر مایر را «گشت و گذاری حزن‌انگیز اما جالب در دل سرزمین عجایب» نامیده است. 

کتاب‌های دیگر این نویسنده

عصیانگران، ترجمه پیمان اسماعیلیان، نشر هوپا
عصیانگران؛ دشمنان خونی، ترجمه پیمان اسماعیلیان، نشر هوپا
سرگذشت یک پادشاهی؛ سیندر، ترجمه مهنام عبادی، نشر هوپا
سرگذشت یک پادشاهی؛ اسکارلت، ترجمه مهنام عبادی، نشر هوپا
سلسله لونار؛ کرس، ترجمه بهاره تقوی رمضانی، نشر آذرباد

چه کسانی «سنگدل» را بخوانند؟

دوستداران جهان داستانی «آلیس در سرزمین عجایب»
خوانندگان نوجوان
طرفداران بازگویی داستان‌های افسانه‌ای
طرفداران آثار ماریسا مایر 

ترجمه این کتاب در فارسی

سنگدل، ترجمه رباب پورعسگر، نشر هوپا

 

اگر از این کتاب خوشتان آمد، این کتاب را هم پیشنهاد می‌کنیم

سری کتاب‌های خوب‌های بد، بدهای خوب، نوشته‌ی سومان چینانی، ترجمه‌ی نعمیه حسینی و نگار شجاعی، نشر پرتقال
قلمرو خار و رز، نوشته سارا جی ماس، ترجمه زهرا هدایتی، نشر باژ
سیرک شبانه، نوشته ارین مورگنشترن، ترجمه‌ی مریم رفیعی، انتشارات ایران بان
سه‌گانه‌ی کوئوت شاه‌کش؛ نامِ باد، نوشته پاتریم راتفوس، ترجمه مریم رفیعی، انتشارات بهنام
زندگی نامرئی ادی لارو، نوشته ویکتوریا شواب، ترجمه پگاه خدادی، انتشارات بهنام

مروری بر آنچه خواندیم

این رمان درآمدی است بر داستان کلاسیک «آلیس در سرزمین عجایب» و دوران نوجوانی و جوانی ملکه‌ی دل‌ها را بازگو می‌کند. همان ملکه‌ی بی‌رحم «آلیس در سرزمین عجایب». داستان «سنگدل» درباره بانو کاترین پینکرتون، دختر هفده ساله‌ی مارکی راکترتل نجیب‌زاده است.
ماریسا مایر برای نوشتن کتاب «سنگدل» از رمان «آلیس در سرزمین عجایب» نوشته لوئیس کارول الهام گرفته است.
ژانر این رمان فانتزی است، چون داستان در جهانی خیالی روی می‌دهد که سحر و جادو، موجودات افسانه‌ای و مکان‌های خیالی در آن وجود دارد. 
عشق کاترین به جست داستان را جلو می‌برد و تبدیل شدن او از دختر جوان مهربان به ملکه‌ای بی‌رحم، به شدت تحت تأثیر تجربه‌اش از عشق و دلشکستگی است.
مسیر زندگی کاترین به شدت تحت تأثیر پیشگویی‌ها و انتظارات دیگران از اوست و همین مسائل باعث می‌شوند برایش سؤال شود که آیا می‌‌تواند مسیرش را تغییر دهد یا سرنوشتش تعیین شده است؟

Separator

یک جرعه از کتاب

چشایر همین‌طور که مشغول تماشای کاترین بود که داشت باقیمانده‌های پوست لیمو را جمع می‌کرد و می‌ریخت داخل پارچه‌ی مخصوص نگهداری پنیر، گفت: «مگه این وقتِ سال لیمو گیر می‌آد؟» باغبان‌ها با خرده‌های پوست لیمو جلوی آفت‌ها را می‌گرفتند.
کاترین لبخند زد و گفت: «اصلاً.» غرق فکر و خیالش شد و به صبح آن روز فکر کرد. نور ضعیفی از پشت پرده‌های توری به داخل می‌تابید. وقتی بیدار شد، بوی مرکبات هوا را پر کرده بود.
بخشی از وجودش می‌خواست آن خاطره را مثل راز در سینه‌اش نگه دارد؛ ولی چشایر دیر یا زود از این قضیه بو می‌بُرد. نمی‌شد رشد کردن و شکوفه‌ دادن یک‌شبه‌ی درخت داخل اتاق را به این راحتی‌ها پنهان کرد. کاترین مانده بود که چطور با این‌همه استعداد چشایر در خبرچینی، هنوز شایعه‌ها پخش نشده است. شاید کل صبح را توی چرت بوده یا به احتمال خیلی قوی‌تر، لم داده بوده و خدمتکارهای جوان شکمش را نوازش می‌کرده‌اند.
کاترین تارت‌ها را قفسه‌ی شیرینی‌ها جا داد تا کامل خنک شوند و گفت: «از توی یه خواب آورده‌ام.»
مادرش هیچ‌وقت اجازه نمی‌داد تنها دخترش، وارت راک‌ترتل کو، دست به کارهای مردانه بزند؛ چه برسد به اینکه بخواهد با خدمتکار بی‌چیزی مثل ماری‌آن شریک شود. گذشته از این، مادرش حتماً می‌گفت پخت‌وپز کار خدمتکارهاست و اگر می‌فهمید کاترین برای شروع کارش می‌خواهد از پول جهیزیه و ازدواجش خرج کند، حسابی مخالفت می‌کرد.
ولی خیلی وقت بود که او و ماری‌آن آرزوی این کار را در سرشان می‌پروراندند و کاترین گاهی فراموش می‌کرد خواسته‌شان هنوز به واقعیت نپیوسته است. شیرینی‌ها و دسرهایش در سرزمین دل‌ها زبانزد بود. خود پادشاه هم طرفدار پروپاقرص کاترین بود و این احتمالاً تنها دلیلی بود که باعث می‌شد مادرش سرگرمی و کار ذوقی‌اش را تحمل کند.
کاترین با وجود تمام رنج‌ها و دودلی‌هایش نمی‌توانست حس سوزناک درون سینه‌اش را انکار کند. صدای مادرش در ذهنش مثل عیب‌جویی بود که مدام به او می‌گفت: «چنگال را روی میز بگذار! صاف بایست! لبخند بزن؛ ولی دیگر نه در این حد!» می‌دانست مادرش خیر و صلاحش را می‌خواهد؛ ولی شنیدن تعریف و تمجید از زبان مادرش، آن هم برای اولین بار، خیلی خیلی دلنشین بود.
Separator

خلاصه کتاب

کاترین پینکرتون، شیرینی‌پزی ماهر است که در قلمرو دل‌ها زندگی می‌کند. او آرزو دارد با صمیمی‌ترین دوستش، ماری آن، شیرینی‌پزی راه بیندازد و عشق واقعی را تجربه کند. ولی به قول مادرش، چنین چیزی برای دختری که ممکن است ملکه‌ی بعدی سرزمینش باشد، غیرممکن است.
وقتی چشم کاترین به پادشاه دل‌ها می‌افتد، زندگی‌اش از این رو به آن رو می‌شود. پادشاه دل‌ها آرزو دارد با کاترین ازدواج کند. کاترین دشواری‌های زندگی دربار و برآورده کردن امیال و آرزوهای خودش را از سر می‌گذراند که با جست آشنا می‌شود. جست، دلقک خوش‌قیافه و مرموز دربار است و کاترین برای اولین بار در زندگی‌اش قلقلک‌های عشق و دلدادگی را تجربه می‌کند. جست و کاترین دور از چشم پادشاه و پدر و مادر کاترین رابطه‌شان را شروع می‌کنند. آن‌ها اجازه ندارند با همدیگر باشند، چون جست اسرار پادشاه و دربار را می‌داند و کاترین پادشاه را منتظر جواب پیشنهاد خواستگاری گذاشته است.
کاترین مصمم است سرنوشتش را خودش تعیین کند و طبق میل خودش عاشق شود. 
فشارهای زندگی جدید و انتظارات ‌بیشتر و بیشتر می‌شود و کاترین کم‌کم عوض می‌شود، از زن جوان مهربان به ملکه‌ای وحشتناک و بی‌رحم تبدیل می‌شود. 
Separator

درباره نویسنده

مریسا مایر نویسنده‌ی آمریکایی است که در 1984 به دنیا آمده است. او برای نوشتن رمان‌های نوجوانان که اغلبشان بازگویی افسانه‌های کلاسیک است، شناخته می‌شود. او از کودکی عاشق نوشتن بود و در نوجوانی داستان‌هایی درباره کتاب‌های معروف می‌نوشت. بنابراین در دانشگاه هم در رشته‌ی نویسندگی خلاقانه تحصیل کرد و بعد از آن دوره‌ی کارشناسی ارشد را در رشته‌ی صنعت نشر گذراند. ویراستار، حروف‌چین و نمونه‌خوان بود تا اینکه نویسنده شد. اولین کتابش «سیندر» در سال 2012 منتشر شد و آن‌قدر در میان نوجوانان طرفدار پیدا کرد که در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار گرفت. 
Separator

سوالات متداول

اگر به دنبال رمانی با پیرنگی جذاب و شخصیت‌های پیچیده هستید که زمین گذاشتنش ممکن نیست، این کتاب مخصوص شماست.
Separator

کتاب‌های مشابه

Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.