جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها

پسرک، موش کور، روباه و اسب

چارلی مکسی
6 دقیقه
پسرک، موش کور، روباه و اسب
42
0
درباره‌ی کتاب «پسرک، موش کور، روباه و اسب»

معرفی کتاب

کتاب مصور «پسرک، موش کور، روباه و اسب» اثری دلگرم‌کننده نوشته‌ی نویسنده‌ و تصویرگر بریتانیایی، چارلی مکسی است که به محض انتشار در انگلستان پرفروش شد. این کتاب داستان پسربچه‌ای است که به دنبال خانه‌اش می‌گردد و در این مسیر با یک موش کور، یک روباه و یک اسب دوست می‌شود. آن‌ها در تعاملاتشان به موضوعاتی مانند دوستی، عشق، شجاعت و خودشناسی می‌پردازند. 

«پسرک، موش کور، روباه و اسب» چطور نوشته شد؟

مکسی با طراحی و یادداشت‌نویسی در دفترچه‌ای نوشتن «پسرک، موش کور، روباه و اسب» را شروع کرد و ایده‌ها و موضوعات مختلف و مورد علاقه‌اش را به این شکل بررسی کرد. بعد با کمک دوستانش، طراحی‌ها و ایده‌هایش را اصلاح کرد. طی گذشت زمان، مکسی داستان پسرک و دوستانش را گسترش داد، مکالمات و تعاملات‌شان را طوری به همدیگر مربوط کرد که به شکل یک روایت منسجم درآمد.    

شخصیت اصلی رمان «پسرک، موش کور، روباه و اسب»

شخصیت اصلی داستان پسرکی کنجکاو است که ذهنی باز دارد. او سفری را برای کشف جهان پیرامونش شروع کرده است و درس‌های ارزشمندی از بقیه‌ی شخصیت‌ها می‌آموزد.

شخصیت‌های داستان

موش کور: شخصیتی مهربان و دانا که اغلب اوقات پسرک را راهنمایی می‌کند. او صبور و متفکر است و نظراتش به پسرک کمک می‌کند جهان را به شکلی عمیق‌تر بشناسد. 
روباه: شخصیت بازیگوش و شیطان داستان که کاری می‌کند تا پسرک از حاشیه‌ی امن خود خارج شود. روباه به پسرک یاد می‌دهد شجاع باشد و خطر کند، حتی در زمانی که از اوضاع مطمئن نیست. 
اسب: شخصیت نجیب و قوی داستان که نماد ثبات و اتکاست. او ارزشمندی سخت‌کوشی و ثبات‌قدم را به پسرک می‌آموزد و کمکش می‌کند از موقعیت‌های سخت بیرون بیاید. 

خلاصه کتاب پسرک موش کور روباه و اسب

معنی نقاشی‌های کتاب «پسرک، موش کور، روباه و اسب» چیست؟ 

نقاشی‌های کتاب که خود چارلی مسکی آن‌ها را کشیده، بخش جدایی‌ناپذیر داستان به شمار می‌روند. مکسی با هنرمندی احساسات، روابط و پیام‌هایی را که در دیالوگ و روایت کتاب به جریان درآمده، به تصویر درآورده است. تصویرها آن‌قدر خیالی، صمیمانه و پر عمق هستند که لایه‌ای دیگر به معنای داستان اضافه می‌کنند. تک‌تک نقاشی‌ها به زیبایی متن را کامل و به بیان ارتباط و تجربه‌ی شخصیت‌ها کمک می‌کنند. تصاویر زبانی می‌سازند که تأثیر احساسی داستان را تقویت می‌کنند.  

«پسرک، موش کور، روباه و اسب» در کدام گونه‌ی ادبی جای می‌گیرد؟

ادبیات کودک: این کتاب برای تمام رده‌های سنی جذاب است، اما شامل تمام مؤلفه‌های ادبیات کودک می‌شود، از جمله تصویرگری‌های گیرا، زبان ساده و تمرکز روی موضوعات جهانی. 
فلسفی: کتاب به پرسش‌های عمیق فلسفی درباره‌ی زندگی، عشق، دوستی و خودشناسی می‌پردازد و خواننده را به تأمل درباره‌ی تجربیات و اعتقاداتش دعوت می‌کند. 
خودیاری: کتاب برای گذر کردن از چالش‌های زندگی، خواننده را راهنمایی می‌کند و برخی خوانندگان این اثر را «دستورالعملی برای زندگی» توصیف کرده‌اند. 
فانتزی: کتاب شامل حیوانات سخنگو و مصداق‌های جادو و اشیای عجیب و غریب می‌شود که آن را در ژانر فانتزی قرار می‌دهد. 

جوایز کتاب پسرک موش کور روباه و اسب

با چه مضامینی در رمان «پسرک، موش کور، روباه و اسب» مواجه می‌شویم؟

دوستی: داستان بر اهمیت ساخت دوستی‌های عمیق و معنادار تأکید می‌کند و نشان می‌دهد چگونه رابطه‌ی پسرک با موش کور، روباه و اسب به رشد و تعلیم او کمک می‌کند.
کتاب اشکال مختلف عشق، از جمله عشق رمانتیک، عشق به خانواده و عشق به خود را بررسی می‌کند و اهمیت قدرت عشق را برای تحول و بهبودی نشان می‌دهد. 
شجاعت: کتاب خواننده را تشویق می‌کند حتی زمانی که می‌ترسد شجاع باشد و خطر کند. نشان می‌دهد روبرو شدن با ترس‌هایمان می‌تواند به رشد و خودیابی بینجامد. 
تاب‌آوری: این داستان بر اهمیت ثبات‌قدم و تاب‌آوری در هنگام مواجهه با سختی تأکید می‌کند. 
خودشناسی: این داستان اساساً داستانی درباره‌ی تجربه‌ی خودشناسی پسربچه‌ای است که می‌آموزد چگونه به خودش اعتماد و جایگاهش را در دنیا پیدا کند.  

نویسنده در «پسرک، موش کور، روباه و اسب» چه می‌خواهد بگوید؟

مکسی بر ارزشمندی مهربانی و دلسوزی، حتی در زمان دشواری، تأکید می‌کند. 
داستان خواننده را تشویق می‌کند در مورد احساسات و تجربیاتش پذیرا و آسیب‌پذیر باشد و با عیب و نقص‌هایش کنار بیاید. 
زیبایی سادگی: مکسی عامدانه متن داستان و نقاشی‌هایش را ساده نوشته و کشیده است تا به این شیوه بر زیبایی زندگی روزمره و اهمیت زندگی در لحظه‌ی حال تأکید کند. 

جوایز و عملکرد «پسرک، موش کور، روباه و اسب» 

منتقدان و خوانندگان از انتشار این کتاب استقبال کردند به طوری که به محض انتشار در انگلستان به جدول پرفروش‌ترین کتاب‌ها راه یافت و تا به امروز میلیون‌ها نسخه از آن در سراسر جهان فروخته شده است. منتقدان «پسرک، موش کور، روباه و اسب» را «شاهکار»، «اثر هنری» و «کلاسیک امروزی» نامیده‌اند. این کتاب مورد تقدیر جشنواره‌های ادبی هم قرار گرفته و جایزه‌ی کتاب سال واتراستونز و جایزه‌ی کتاب سال بریتانیا را از آن خود کرده است. همچنین انیمیشن‌های کوتاه موفقی از روی داستان این کتاب ساخته شده است.    

بخشی از کتاب پسرک موش کور روباه و اسب

چه ترجمه‌هایی از این کتاب در فارسی در دسترس است؟ 

احسان کرم‌ویسی، نشر پرتقال
وحید کریمیان، انتشارات میلکان
حسین گازر، انتشارات کتاب کوله‌پشتی
هدی ممدوح، انتشارات آناناس
حسین فلاح، انتشارات نارنگی
زینب مهدوی‌پور، انتشارات نگاه آشنا
آرشام طاهری، انتشارات پرثوآ
نوید پدرام، انتشارات ترانه پدرام

اگر از این کتاب خوشتان آمد، این کتاب را هم پیشنهاد می‌کنیم

کتاب شازده کوچولو، آنتوان دو سنت اگزوپری، احمد شاملو، نشر نگاه
درخت بخشنده، شل سیلوراستاین، ترجمه‌ی رضی هیرمندی، انتشارات شولا
تائوی پو، بنجامین هاف، ترجمه‌ی شاهپور سخی، انتشارات تیسا
کیمیاگر، پائولو کوئیلو، ترجمه‌ی حسین نعیمی، نشر ثالث
کتاب دزد، مارکوس زوساک، ترجمه‌ی مرضیه خسروی، انتشارات نگاه
نوری که نمی‌بینیم، آنتونی دوئر، ترجمه‌ی حسام جنانی، نشر نیماژ
سیرک شبانه، ارین مورگنشترن، ترجمه‌ی محمدرضا شفاهی، انتشارات میلکان
سهره‌ی طلایی، دانا تارت، ترجمه‌ی مریم مفتاحی، انتشارات قطره
افسانه‌ی اکنون، روث اوزکی، ترجمه‌ی مهدیه عباس‌پور، انتشارات نیماژ

مروری بر آنچه خواندیم

کتاب مصور «پسرک، موش کور، روباه و اسب» اثری دلگرم‌کننده نوشته‌ی نویسنده‌ و تصویرگر بریتانیایی، چارلی مکسی است.
شخصیت اصلی داستان پسرکی کنجکاو است که ذهنی باز دارد. او سفری را برای کشف جهان پیرامونش شروع کرده است و درس‌های ارزشمندی از بقیه‌ی شخصیت‌ها می‌آموزد.
نقاشی‌های کتاب که خود چارلی مسکی آن‌ها را کشیده، بخش جدایی‌ناپذیر داستان به شمار می‌روند.
این کتاب برای تمام رده‌های سنی جذاب است، اما شامل تمام مؤلفه‌های ادبیات کودک می‌شود، از جمله تصویرگری‌های گیرا، زبان ساده و تمرکز روی موضوعات جهانی.
کتاب اشکال مختلف عشق، از جمله عشق رمانتیک، عشق به خانواده و عشق به خود را بررسی می‌کند و اهمیت قدرت عشق را برای تحول و بهبودی نشان می‌دهد. 
مکسی عامدانه متن داستان و نقاشی‌هایش را ساده نوشته و کشیده است تا به این شیوه بر زیبایی زندگی روزمره و اهمیت زندگی در لحظه‌ی حال تأکید کند.
این کتاب مورد تقدیر جشنواره‌های ادبی هم قرار گرفته و جایزه‌ی کتاب سال واتراستونز و جایزه‌ی کتاب سال بریتانیا را از آن خود کرده است.

Separator

یک جرعه از کتاب

وقتی بار اول سروکله‌ی موش کور پیدا می‌شود، پسرک تنهاست، آن‌ها کنار هم می‌نشینند و خیره می‌شوند به طبیعت. به نظر من طبیعت قدری شبیه زندگی است: گاهی ترسناک، اما همیشه قشنگ. آن‌ها در گشت و گذارهایشان با روباه آشنا می‌شوند. برای یک موش کور، دیدن یک روباه هیچ‌وقت خوشایند نیست. پسربچه پر از سؤال است. موش کور هم می‌میرد برای کیک. روباه اما ساکت و خسته است، چون در زندگی لطمه خورده. اسب بزرگ‌ترین موجودی است که با آن برخورد می‌کنند و در عین حال آرام‌ترین موجود. مثل خود ما، هر کدامشان یک جورند و نقطه ضعف‌های خود را دارند. من می‌توانم خودم را در هر چهارتایشان ببینم. شاید شما هم همین‌طور باشید.
«بیشتر موش‌کورهای پیری که می‌شناسم آرزو می‌کنند کاش کمتر به ترس‌هاشون گوش می‌کردن و بیشتر به رؤیاهاشون توجه می‌کردند.»
«یکی از بزرگ‌ترین آزادی‌های ما اینه که انتخاب می‌کنیم چطور به چیزهای مختلف واکنش نشون بدیم.»
پسرک پرسید: «شجاعانه‌ترین حرفی که تا حالا زده‌ای چی بوده؟»
اسب گفت: «کمک.»
موش کور پرسید: «لیوان تو نصفش پره یا نصفش خالیه؟»
پسرک گفت: «فکر کنم فقط از این خوشحالم که یه لیوان دارم.»
Separator

خلاصه کتاب

داستان با پسرکی شروع می‌شود که نسبتاً تنهاست. همان موقع موش کوری از راه می‌رسد و کم‌کم با هم دوست می‌شوند. آن‌ها روباه را می‌بینند که در یک دام گرفتار شده. بعد از این، پای اسب هم به داستان باز می‌شود. این چهار دوست جدید دنیای اطراف‌شان را کشف می‌کنند و کتاب داستان دوستی آن‌ها را دنبال می‌کند. در همین حین، آن‌ها به هر چیزی که می‌بینند یا هر کاری که انجام می‌دهند و همین‌طور معنای زندگی فکر می‌کنند.  پسرک با درکی از خود و دنیا سفرش را تمام می‎کند. اما ارزشمندتر از همه برای او تجربه کردن لذت‌های ساده‌ی زندگی است.   
Separator

درباره نویسنده

چارلی مکسی، هنرمند، تصویرگر و نویسنده‌ی بریتانیایی است که بیشتر برای نوشتن کتاب «پسرک، موش کور، روباه و اسب» شناخته می‌شود. او حرفه‌اش را با کشیدن کارتون برای مجله‌ی «اسپکتیتور» شروع کرد و بعدتر تصویرگر انتشارات آکسفورد یونیورسیتی شد. آثار او در گالری‌ها و نمایشگاه‌های عمومی سراسر جهان به نمایش درآمده و جوایز و تقدیرهای متعددی را برای فعالیت‌های هنری‌اش دریافت کرده است. 
Separator

سوالات متداول

چون به خواننده نشان می‌دهد «کمک خواستن به معنای تسلیم شدن نیست، بلکه کمک خواستن تن ندادن به تسلیم است.»
از کودک پنج ساله تا پیرمرد هشتاد ساله می‌توانند این کتاب را بخوانند.
Separator

کتاب‌های مشابه

Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.